Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Regeringen satsar på Dalarnas järnvägar

Regeringen vill satsa på förbättrade järnvägarna i Dalarna. För exportindustrins skull. Det framgår av infrastrukturpropositionen, som lades fram till riksdagen under måndagen.

Annons

– Det här kommer betyda jobb och tillväxt i Dalarna, säger Dalariksdagsman Ulf Berg (M).
I sitt förslag till framtidens infrastruktur vill regeringen vika totalt 522 miljarder kronor på satsningar fram till 2025. Det är drygt 100 miljarder mer, 20 procent, än tidigare nationella infrastrukturplan.
– I förslaget pekar regeringen nu klart och tydligt ut infrastrukturen i Bergslagen som viktig för landet - för att gruvnäringen ska kunna fortsätta att fungera som en tillväxtmotor, säger Ulf Berg.
Regeringen slår bland annat fast att gruvnäringen i Bergslagen väntas generera stora exportvolymökningar - och att malmen i första hand planeras att föras ut genom hamnarna i Gävle och Oxelösund.
– Nu börjar det egentliga arbetet för Trafikverket. De ska i samråd ta fram konkreta enskilda satsningar. Grunden i det arbetet är den kapacitetsutredning som tidigare gjorts.
Ulf Berg räknar kallt med flera stora järnvägssatsningar i länet de kommande åren.
– Ministern är väl informerad om vad som behövs göras i länet. Det handlar om att förstärka Bergslagsbanan, bygga bort alla flaskhalsar och bygga mötesplatser, investera i Dalabanan, bland annat så att godstrafiken kan köra snabbare än 40 km/h förbi Krylbo. Det här ska inte bara göras för de planerade gruvsatsningarnas skull. Det handlar också om övrig tung industris förutsättningar i Dalarna. I dag har exempelvis ABB stora problem att kunna frakta de stora transformatorer de bygger i Ludvika, säger han.
Ulf Berg pekar på satsningar utanför länet som också gynnar Dalarna.
– Propositionen lyfter särskilt fram järnvägssatsningar mot Gävle hamn och Göteborgs hamn. Detta är satsningar som skulle betyda mycket för näringslivet i Dalarna. Man kan likna infrastrukturen vid blodomloppet i en kropp, om det inte flyter fram som det ska på ett ställe så drabbas det hela systemet. Vi ska nu med den här stora satsningen på infrastrukturen få det att flyta på. Vi ska bygga bort alla risker för infarkter, säger Ulf Berg.

Fotnot: I sin proposition föreslår regeringen att 86 miljarder kronor avsätts för drift och underhåll och reinvestering av statliga järnvägar och 155 miljarder kronor för drift och underhåll av statliga vägar inklusive bärighet, tjälsäkring och rekonstruktion av vägar. Resterande delar av ramen, 281 miljarder kronor, föreslår regeringen ska användas för att utveckla transportsystemet så att det klarar nuvarande och framtida krav på hållbarhet och för att göra det varaktigt robust.

Annons