Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Regeltolkningar motarbetar flyget till Mora-Siljan flygplats

Trafikverket har synpunkter på hur Dalaflyget och Flexflight kommit överens om trafiken till och från Mora-Siljan flygplats. Trafikverket har också en egen tolkning av EU-reglerna, som hindrar Mora från att få så kallad trafikplikt. Nu har representanter för riksdagens trafikutskott besökt Mora-Siljan för att sätta sig in i de problem som finns i relationerna mellan Trafikverket och Dalaflyget.

Annons

– Det här var ett givande möte och jag har flera frågeställningar och synpunkter med mig efter besöket i Mora och på Mora-Siljans flygplats, säger Rikard Larsson, som sitter som ersättare i trafikutskottet för socialdemokraterna.

– Jag har fått en bra dragning om förhållandet i Mora som också kan gälla för andra regionala flygplatser. Nu gäller det att jag får höra hur Trafikverket resonerat när de gjort bedömningarna. Det bästa hade varit om Dalaflyget och Trafikverket hade haft en samsyn och förståelse för hur regler ska tolkas.

En av de regler som gör att Mora-Siljan inte får trafikplikt, det vill säga upphandlat flygtrafik med stöd från Trafikverket, är att Trafikverket använder tretimmars gränsen.

Det går precis att nå Arlanda från Mora på fyra timmar, men det gäller bara de som finns i centrala Mora. För industrin i Östnor är det mer än fyra timmar och för resenärer från Orsa, Älvdalen, Vansbro och Malung betydligt mycket mer än fyra timmar. Lägg därtill att EU har en regel på tre timmar, medan Trafikverket i Sverige valt fyra timmar.

– Det är en av frågorna som jag fick med mig, säger Rikard.

Mora kommun har också fått information att Trafikverkets VD Lena Erixon informerat Region Dalarna att det inte är aktuellt med att ändra reglerna om trafikplikt till Mora-Siljan.

Parallellt med att Dalaflyget och Mora jobbar för att få trafikplikt så har också Trafikverket valt att ifrågasätta det som Dalaflyget gjort med ägaren Mora kommuns stöd, att upphandla trafiken med bolaget som trafikerar Sveg-Arlanda. Bolaget, Flexflight, har rätt att mellanlanda i Mora medan Trafikverket ifrågasätter att bolaget kan ha två avtal.

– Utan tvekan är det en besvärlig situation för flyget till Mora. Vi har motionerat om att flygplatsen ska få trafikplikt, men i väntan på det hoppas vi nu kunna lyfta frågan till en högre nivå, säger Hans Unander, riksdagsman från Malung, som initierat mötet i Mora.

– Med en samlad bild går det att lyfta frågan till ansvarig minister om det finns något i regleringsbrevet eller någon skrivning som motarbetar syftet om en bra trafikpolitik för hela landet, säger Rikard Larsson.