Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Rättvikare testar elcyklar

Snålåk och minska koldioxidutsläppen uppmanade kommunens energi- och klimatrådgivare och visade intresserade ortsbor hur elcykeln och elbilen fungerade.
-Den var snabb, hade mycket kraft och var pigg, sa Monica och Sven-Erik Gahns som testade elbilen under Europeiska trafikveckan som uppmärksammades i Rättvik.

Annons

Förutom kommunernas energi-och klimatrådgivare fanns även representanter från Dala Energi och Gävle Dala Energikontor på Torget i Rättvik och svarad på alla frågor besökarna hade. Att prova elbilen var mycket populärt.

Att cykla, gå, åka tåg och buss, samåka, köra sparsamt och energisnålt och byta till förnybara drivmedel, alla sätt att minska koldioxidutsläppen är bra och för att få fart på alla trasiga cyklar i de kommuner trafikantveckan uppmärksammas, Gagnef, Leksand och Rättvik erbjöds gratis cykelservice.

I dag lördag finns möjlighet att köra elbil, ställa frågor och delta i tävlingar i både Gagnef och Leksand.

-Elcykeln ersätter inte den vanliga cykeln, men den kan vara ett bra alternativt transportmedel. Att ha elcykel när man åker och handlar är jättebra, säger Hans Frej, energi- och klimatrådgivare.

-Själv köpte jag en elcykel år 2008. Då kostade den 15.000 kronor, men prisen sjunker hela tiden. Nu har priset nästan halverats, säger Hans Frej.

Inga-Lena Eggens som är en aktiv cyklist provade elcykeln och blev förvånad hur snabb den är.

-Jag bara flög fram. Själv har jag en mountainbike och använder den. Jag vill ha motion, men för en person som är svag i benen är ju elcykeln mycket bra.

Det blev kö till provkörningen av elbilen. Monica och Sven-Erik Gahns provkörde elbilen och skulle gärna vilja byte sin bensindrivna bil mot en elbil.

-Den gick så tyst och den är bra för miljön. En laddning räcker i 15 mil och den är lätt att köra, sa Sven-Erik efter turen med elbilen.

Monica var förvånad att elbilen var så snabb och kraftfull. Annika Varghans, energi- och klimatrådgivare berättade för Monica och Sven-Erik att elbilen laddas i ett vanligt motorvärmaruttag eller utomhuseluttag. Det tar åtta timmar att ladda från tom till full laddning.

-Vi väntar nu på utbyggnaden av snabbladdstolpar som ska placeras ut runt Siljan, säger Annika Varghans.

Energi- och klimatrådgivningen vid Rättvik, Leksand och Gagnefs kommuner, Gävle Dala Energikontor och Dala Energi.