Annons
Vidare till dt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Rättvik - Dalarnas bästa skolkommun

Skånska Vellinge är landets bästa skolkommun, enligt Lärarförbundets rankning. Rättvik hamnar på åttonde plats.

I Lärarförbundets årliga rankning av landets skolor har Rättvik spurtat upp till en hedrande åttondeplats.
Generellt tycker förbundets Anna Wilund Nordlund att dalaskolorna behöver mer resurser.
– Skolan har blivit en tuff arbetsplats.
Rättvik i topp och Borlänge i botten. Så ser Lärarförbundets ranking ut i Dalarna.
Det är elfte året som Lärarförbundet presenterar sin ranking Sveriges Bästa skolkommun.
"Vinnare" 2012 i Dalarnas län är Rättvik. Rättvik är även den kommun i länet som har klättrat mest sedan föregående år. Med sin placering på 8:e plats hamnar Rättvik även bra till på hela rikslistan.
– Lärarförbundet gratulerar Rättvik kommun till att vara länets bästa skolkommun 2012. Placeringen är ett bevis på att lärarna i kommunen gör ett mycket bra jobb och att kommunen förstår vikten av en bra skola, säger Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén i ett pressmeddelande.
Anna Wilund Nordlund vid Lärarförbundets dalaavdelning förklarar att skolrankningen tittar på vilka betygsresultat som nås vid landets skolor. Men det räcker inte – en god arbetsmiljö, bra löner och ett nära samarbete mellan arbetsgivare och fack är sådant som ger ett högt betyg i den här skolrankningen. Det är ett helhetsbetyg på hur man satsar på skolan ute i kommunerna.
Rättviks kommun är alltså bra på mycket inom skolan?
– Ja, det är ett bra resultat, även om det är de lokala fackliga ombuden som vet bäst, säger Anna Wilund Nordlund.
Borlänge i botten och så har vi några dalakommuner däremellan? Hur står det till med dalaskolorna?
– Rent generellt kan man säga att arbetsbelastningen på lärarna ökat, skolan har blivit en tuff arbetsplats.
Vad behöver göras?
– Personaltätheten är viktig – och resurser – fler arbetsuppgifter har tillkommit men inga har tagits bort. Och lärarna har fortfarande samma antal lektioner.