Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Rättvik - Dalarnas bästa skolkommun

Skånska Vellinge är landets bästa skolkommun, enligt Lärarförbundets rankning. Rättvik hamnar på åttonde plats.

Annons

I Lärarförbundets årliga rankning av landets skolor har Rättvik spurtat upp till en hedrande åttondeplats.
Generellt tycker förbundets Anna Wilund Nordlund att dalaskolorna behöver mer resurser.
– Skolan har blivit en tuff arbetsplats.
Rättvik i topp och Borlänge i botten. Så ser Lärarförbundets ranking ut i Dalarna.
Det är elfte året som Lärarförbundet presenterar sin ranking Sveriges Bästa skolkommun.
"Vinnare" 2012 i Dalarnas län är Rättvik. Rättvik är även den kommun i länet som har klättrat mest sedan föregående år. Med sin placering på 8:e plats hamnar Rättvik även bra till på hela rikslistan.
– Lärarförbundet gratulerar Rättvik kommun till att vara länets bästa skolkommun 2012. Placeringen är ett bevis på att lärarna i kommunen gör ett mycket bra jobb och att kommunen förstår vikten av en bra skola, säger Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén i ett pressmeddelande.
Anna Wilund Nordlund vid Lärarförbundets dalaavdelning förklarar att skolrankningen tittar på vilka betygsresultat som nås vid landets skolor. Men det räcker inte – en god arbetsmiljö, bra löner och ett nära samarbete mellan arbetsgivare och fack är sådant som ger ett högt betyg i den här skolrankningen. Det är ett helhetsbetyg på hur man satsar på skolan ute i kommunerna.
Rättviks kommun är alltså bra på mycket inom skolan?
– Ja, det är ett bra resultat, även om det är de lokala fackliga ombuden som vet bäst, säger Anna Wilund Nordlund.
Borlänge i botten och så har vi några dalakommuner däremellan? Hur står det till med dalaskolorna?
– Rent generellt kan man säga att arbetsbelastningen på lärarna ökat, skolan har blivit en tuff arbetsplats.
Vad behöver göras?
– Personaltätheten är viktig – och resurser – fler arbetsuppgifter har tillkommit men inga har tagits bort. Och lärarna har fortfarande samma antal lektioner.