Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Rätt att ge bra bild av Dalarna

Annons

Högskolan Dalarna var för en tid sedan nettoexportör av kunskap. Det flyttade fler elever från länet efter examen från Högskolan Dalarna än vad som flyttade hit för att studera. Sedan visade siffrorna andra, mer långsiktiga trender som påverkade den sammantagna bilden, nämligen att dalfolk har en benägenhet att flytta tillbaka a) när de bildar familj och b) när de blir pensionärer.

Men Dalarna står inför en betydande generationsväxling och strategiskt arbete för att förmå studenterna på högskolan att redan från början välja Dalarna, är förmodligen väl använda resurser. Dalarna har Sveriges äldsta arbetskraft och 20 000 personer som i dag arbetar i Dalarna ska inom de kommande fem åren gå i pension i Dalarna.

Region Dalarnas arbete i projektet Stanna i Dalarna visar att eleverna, om de inte är distansstudenter, bekantar sig någotsånär med de stora utbildningsorterna Falun och Borlänge. Studentarrangemang med företags- och kommunpresentationer i Mora/Orsa, Vansbro/Malung-Sälen och Hedemora har av studenterna i utvärderingar beskrivits som klart intressanta.

I går genomfördes under Högskolan Dalarnas kontaktdag för näringsliv och studenter ytterligare arrangemang för att lyfta fram vad Dalarna faktiskt kan erbjuda nyutexaminerade högskolestudenter. I en panel diskuterade några yngre exstudenter, medieentrprenören Dan Forslund, byggkonstruktören Karl Knihs, transformatorkonstruktören Ida Lundberg och personalvetaren Elin Rindestedt, vad som har fått dem att välja Dalarna.

De framhöll både stimulerande jobbinnehåll, bra boendemiljöer och möjligheter till rikt fritidsliv i Dalarna. Paneldeltagarna kom också med konkreta tips och förslag till studenterna på väg ut i arbetslivet. Det handlade mycket om personliga relationer, att våga ta kontakter, att profilera sig och att framhålla egenskaper och meriter som kanske inte är dem man först tänker på.

Hur bilden av Dalarna presenteras för unga människor är en strategisk framtidsfråga. Det är viktigt att Region Dalarnas projekt Stanna i Dalarna får resurser så att det kan göra skillnad.