Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Rally och folkrace på Hamrebanan

När Hedemora Event MK anordnade motorsportsevenemanget Lappen Sprinten så blandades det bästa av två världar. Folkrace varvades med rally. 20 bilar visade vad de gick för på Hamrebanan.

Annons

- Nja, den vill inte andas på alla burkar, säger Stefan Engström med ett glatt leende, böjd över folkracebilen som inte tycks ha sinn bästa dag. I bilen sitter kollegan Kenneth Florén och ser inte heller han speciellt bekymrad ut.

- Det är bara bra att den går dåligt, då har man någonting att skylla på om man inte får någon bra placering, säger Kenneth och skrattar.

Stefans och Kenneths hållning säger ganska mycket om den avslappnade stämning som råder på Hamrebanan under söndagen. Hedemora Event MK har arrangerat tävlingen med gatuköket Lappen som sponsor av mat, därav namnet Lappen Sprinten. 16 folkracebilar och 4 rallybilar turas om att starta och kör den 1,6 kilometer långa sträckan på tid.

Folkrace är en folklig och genomdemokratisk sport som är uppbyggd så att det ska bli så rättvist som möjligt. Efter varje lopp är alla bilar till salu och priset är standardiserat till 6500 kronor. Detta för att ingen ska kunna lägga ned extra mycket jobb och få en bil som går snabbare än de övriga. Två tävlingsformer finns, antingen kör man i grupp, eller en och en på tid. Det är vanligare att flera bilar startar samtidigt och Johan Larsson och Martin Jigler från Enköping uppskattar att istället få köra på tid.

- Det är roligt att få köra på tid och fokusera på själva körningen. Annars får loppet en ruffigare prägel, vilket också är kul. Men man vill gärna ha variation.

Bland det ganska tunna rallylägret finner vi Joachim Berg, i dag bosatt i Järfälla, men bördig från Stjärnsund. Han brukar köra runt 40 lopp varje år och precis som folkraceförarna har han en avslappnad inställning till dagens lopp.

- Det brukar ju vara väsentligt fler deltagare, men klubben är ju ganska ny så det har väl inte blivit så många anmälningar, konstaterar han.

Skillnaden mellan rallybilarna och folkracebilarna är påtaglig. Farten, vändningarna och inte minst ljudet rallybilarna ger ifrån sig visar att det rör sig om en helt annan nivå. Efter att Joachim och hans bisittare Christian Lindberg kastat sitt fordon i hejdlös fart mellan banans tvära kurvor, övertalar de tidningens utsände att följa med på ännu en runda.

Tidningen kan konstatera att förlora sin rallyoskuld kan vara en rätt omtumlande upplevelse. Banan i Hamre har många tvära vändningar, vilket gör att den ovane är fullkomligt övertygad om att han under resans gång ser döden i vitögat åtminstone ett trettiotal gånger under 90 sekunder. Alla fysikens lagar tycks satta ur spel och det är med en kombination av förundran och panisk skräck som man får en fördjupad respekt för en rallyförares digra kunskaper och imponerande färdigheter.

Dessutom är man övertygad om att man vid fler än ett tillfälle måste ha brutit ljudvallen. Hastigheten känns helt enkelt överjordisk.

- Va? Tyckte du att det gick snabbt? Nej, den här banan innehåller så många kurvor att vi inte kommer upp i några hastigheter. I vanliga fall går det över dubbelt så fort, säger Joachim.