Annons
Vidare till dt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Räddningstjänsten behöver rekrytera personal

Räddningschef Lars Andersson behöver få tag i både släckningsbil och personal.
Dessutom vill han tacka den löpare som var med i inledningsskedet av räddningsarbetet.

Smedjebackens räddningstjänst behöver en ny brandbil efter den tragiska olyckan, men så långt har inte Lars Andersson kommit än. Det ska vara begravning för de omkomna medarbetarna den här veckan och först därefter kommer räddningschefen att börja ta tag i de praktiska sakerna.

Dels behövs personal rekryteras och dels ska en ny bil köpas in. En komplett släckbil med utrustning kostar mellan 3 000 000 och 3 500 000 kronor, berättar räddningschefen, som först måste kolla om han får köpa in en sådan. Sedan ska upphandling ske.

– Det är ju en lång procedur det också. Ett år i alla fall kan det ta innan vi får en bil. Jag är rädd att det kan ta sin tid.

Lars Andersson har personal så att det räcker för stunden, men behöver rekrytera tre, fyra personer till.

– Det är ju för att täcka upp för de två som omkom i olyckan.

För än har han ingen aning om ifall det är någon av de som var med i olycksbilen eller under räddningsarbetet som kommer att vilja sluta som brandman efter den fruktansvärda incidenten.

– Vi får se när vardagen kommer hur vi reagerar. Sådant vet man ju inte, konstaterar Lars Andersson.

Både polis och ambulans utbildar sin personal i att köra tunga fordon under utryckning. Det här är också någonting som räddningstjänsten i Smedjebacken har funderat på att införa ett tag, även om det kommit upp i ljuset mer nu efter olyckan.

– Utan den här tragiska olyckan så skulle den här utbildningen ha kommit till skott i alla fall. Det här är något som har kommit mer och mer. Vi tränar ju regelbundet på att köra våra fordon.

Däremot har brandmännen inte tränat på att köra i höga hastigheter på bana innan. Svårigheten är att få tiden att räcka till för utbildning. Dessutom måste ställning tas till om räddningstjänsten i Smedjebacken ska köpa in tjänsten eller utbilda en egen instruktör som i sin tur kan utbilda personalen. Lars Andersson poängterar dock att de alltid är noga med säkerheten i arbetet.

– Men jag tror att sådant här kan hända hur utbildad man än är.

Han vill tacka den löpare som stannade och hjälpte till i det inledande olycksarbetet.

– På något vis. Bara jag får reda på lite mer. Jag vill tacka, men framför allt titta hur han mår.

Lars Andersson nämner att personal inom räddningstjänsten, till skillnad från allmänheten, är vana vid att arbeta under svåra förhållanden och eftersom de mår dåligt efter händelsen är det mycket troligt att även löparen gör det. Därför är det viktigt för räddningschefen att förvissa sig om hur löparen mår. Den vanligaste reaktionen vid olyckor är nämligen att människor flyr.

– Folk som stannar upp och hjälper i en sådan situation ska ju ha allt tack man kan ge.

Utredningen, som ska visa vad som egentligen hände den där dagen, kommer på tal. En utredning som både räddningstjänst, polis, Arbetsmiljöverket och Trafikverket är involverade i.

– Så utredda kommer vi att bli och det är bra det. Vi vill ju ha svar på allt så mycket som det går så att det absolut inte händer igen.