Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Racingkriget över

TTA och STCC slås ihop och körs från och med nästa år enligt TTA:s reglemente under namnet STCC Elitserien i racing.
Beslutet gör Tomas Engström från Säter till en av de stora förlorarna.
– Jag är otroligt besviken på sättet som STCC har skött den här affären, dundrar Engström som med stor sannolikhet inte kommer till start i den nya serien.

Annons

Årets upplägg med två separata serier och olika tävlingshelger har inte gynnat någon. För en tid sedan inleddes därför diskussioner om ett eventuellt samarbete mellan de båda parterna och på tisdagen offentliggjordes beslutet via ett pressmeddelande.

– Jag fick veta det för en timme sedan, så det är färskt för mig också och det är det som gör mig mest besviken. Under tiden diskussionerna har pågått har vi inte hört ett ljud från STCC, säger Engström som ser sin mångmiljonsatsning som en bortkastad investering.

Tanken var att utöka Hondateamet med ytterligare en bil till nästa säsong.

– Vi har plöjt ner åtskilliga miljoner i tron om att reglementet skulle vara detsamma i fem år. Det var i alla löftet som vi fick från STCC. Jag förstår inte hur de kan köra över oss på det här viset.

Tomas Engström är en av Sveriges mest rutinerade banracingförare och har kört i STCC sedan 1999.

Står Tomas Engström på startlinjen nästa år?

– Det gör jag nog, men inte i STCC som det känns i dag. Vi kanske kan köra VM i stället. Egentligen är det för tidigt för att säga någonting, då jag ännu inte har hunnit prata med mina samarbetspartners och Honda.

Tomas Engström hade hoppats på en lösning där båda klasserna fanns kvar, men att de tävlade under samma helger.

– Det hade varit det allra bästa. Då hade biltillverkarna blivit intresserade och dessutom hade vi fått tillbaka de så kallade stjärnförarna till serien.

Rickard Pålsson, ägare av STCC, är nöjd med lösningen.

– Vi har haft en mycket fruktbar dialog med TTA. Vi har hittat en gemensam grund att stå på och nu kommer vi att vidareutveckla konceptet för att skapa bästa möjliga förutsättningar för svensk banracing, säger Pålsson i ett pressmeddelande.

Greger Petersson, vd för TTA:

– Svensk racing behöver stabilitet och långsiktighet. Nu finns alla förutsättningar för att skapa en ännu starkare plattform för svensk racing och framtiden ser således betydligt ljusare ut.

Reglementet kommer att genomgå några förändringar till nästa år.

– STCC är en viktig plattform för bilbranschen att marknadsföra sig i och för att stärka den relationen har vi beslutat om en treårsplan för hur konceptet ska utvecklas. Bilarna kommer att förändras på ett antal punkter. På sikt kommer bland annat 1,6-liters turbodrivna motorer från respektive biltillverkare att införas, säger STCC:s vd, Bob Huzell.

Vilka supportklasser det blir och på vilka banor nästa års serie ska köras är ännu inte officiellt.