Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Problemen ökar med trafiken

Ökad trafik efter Mårdgatan innebär att också bullerproblemen ökar. Det är långtradare, tunga arbetsfordon och bilar med släpvagnar som står för bullret. Boende i området tar nu strid för sin utemiljö och hoppas på länsstyrelsens stöd.

Annons

– Bullret har varit ett problem sedan vi flyttade hit för tre år sedan. Då hade det redan varit problem under flera år, berättar Barbro Bergstrand,

– Boendemiljön är jättefin och tack vare treglasfönster är vi inte störda inomhus. Men utomhus kan vi ibland inte vistas, säger Rolf Bergstrand.

Sedan makarna Barbro och Rolf Bergstrand flyttade till huset vid Illergatan har problemen knappast minskat för dem själva eller övriga boende i bostadsrättsföreningen. I stället har trafiken, bland annat timmertransporter, ökat.

Enligt miljökontorets uppgifter trafikeras Mårdgatan av cirka 3500 fordon per dygn. Medelhastigheten har uppmätts till 50 kilometer i timmen, skyltning ger besked om att det är 40 kilometer i timmen som gäller.

Det farthinder som 2006 byggdes vid Mårdgatan- Solhagsgatan har knappast minskat bullerproblemen.

– Många bromsar inte en gång och närde är förbi hindret drar de på ordentligt, förklarar Rolf.

För att minska hastigheten och därmed bullret från den tunga trafiken vill de boende att farthindret tas bort och ersätts med ett övergångsställe vid busshållplatsen i närheten. Förslaget och kravet på detta har presenterats i en skrivelse till Borlänge Energi vars beslut blev att behålla farthindret då det anses förbättra trafikmiljön.

Barbro och Rolf Bergstrand har nu överklagat Borlänge Energis beslut till länsstyrelsen . Ytterligare ett 30-tal boende i området har undertecknat skrivelsen.

"Vi godtar inte att tjänstemän och politiker bestämmer över vår utemiljö, där vi i stort sett inte kan vistas utan att skrika till varandra." Detta påpekas i skrivelsen där kravet om att ta bort farthindret vid Mårdgatan- Solhagsgatan och, i stället göra ett övergångsställe vid busshållplasten, upprepas.

Dessutom begärs en ny trafikräkning gjord efter Mårdgatan.

– Det är många som är berörda, men kommunen har inte visat mycket intresse för våra problem. Ingen från kommunen har kommit hit för att bilda sig en uppfattning om vad problemen handlar om. Ingen har ens ringt oss, avslutar Barbro Bergstrand.

– Trafiken kan vi inte göra något åt. Men något borde kommunen ändå försöka göra så det blir bättre för oss, konstaterar Rolf Bergstrand.

De boendes förhoppningar om minskat buller och en dräglig trafikmiljö står nu till länsstyrelsen.