Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Privata Engelbrekt kritiseras

Patienter klagar över att det är svårt att få kontakt med privata vårdcentralen Engelbrekt via telefon.
– Fortsätter det så här får jag fundera på att lista mig tillbaka till Smedjebackens vårdcentral, säger en kvinna.

Annons

En förmiddag den gångna veckan ringde hon flera gånger till vårdcentralen men kom inte fram. Hon berättar att en bekant gjort samma erfarenhet och att enda beskedet man fått är en automatisk telefonröst som meddelat att vårdcentralen inte kan ta emot fler samtal.

– Har de inte tillräcklig kapacitet så får de se till att ta in mer personal, tycker kvinnan.

Ägaren av Engelbrekt, Yvonne Norström, bekräftar att man haft stora problem.

– Inte förrän den här veckan har vi fått en fast lina för datatrafiken och telefonin. Nu när vi slipper att hela tiden springa och ladda om telefonin ska det bli lättare att komma fram till oss.

– Och så hade vi inte räknat med att det skulle bli så stort tryck med patienter. Första öppetdagen (3 september) tog vi emot 600 samtal och sedan dess har det legat på i snitt 350 samtal om dagen.

Vårdcentralen har för närvarande 16 anställda plus tre timvikarier och nu ska man ta in ytterligare personal. Bland annat för att förbättra servicen i telefonrådgivningen.

– Vi tänker anställa en till sköterska och en läkarsekreterare. Redan är det så att vi är fem eller sex stycken som sitter och tar emot telefonsamtal första timmen på morgonen och resten av dagen tar två personer emot samtal. Vårt mål är att vi snart ska ha tre personer som tar emot samtal under hela dagen, framhåller Norström.

Vårdcentralen har för närvarande 5 700 listade patienter. Norström tycker sig se att det har funnits ett uppdämt behov bland främst Ludvikabor att få kontakt med en vårdcentral med fasta läkare.

– Det är otroligt många i Ludvika som kontaktar oss och behöver ha hjälp. Människor som nu ser en chans att få träffa samma doktor vid återkommande besök.

Engelbrekt har fem läkare och Yvonne Norström bedömer att var och en tar emot minst tio patienter varje arbetsdag. De två distriktssköterskorna tar emot cirka 30 patienter per dag.

– Sedan tillkommer att vi har en jourlinje som innebär att folk som ringer till oss kan få komma och träffa läkare samma dag. Genom jourlinjen tar vi emot 50 patienter på måndagar och 25 patienter övriga veckodagar.