Annons
Vidare till dt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Premiärtur för renoverat BLJ-lok

Ett litet ånglok som i 34 år drog vagnar med gods på industrispåren i Långshyttan ska till helgen börjar forsla turister på museijärnvägen i Jädraås i Gästrikland. Loket, som har varit avställt i tre år för omfattande renoveringsarbeten tas nu åter i drift.

Första turen går på lördag då museisällskapet Jädraås-Tallås-Järnväg arrangerar Stora Tåghelgen på den smalspåriga järnvägssträckan.

Loket som gick under namnet Nian under sin tjänstgöring i Långshyttan har döpts om till Tallås efter järnvägens slutstation. Det kommer att dra en personvagn och flera godsvagnar som en gång rullade på BLJ, smalspåret mellan Långshyttan och Byvalla.

– För den som vill få en upplevelse av hur det var att åka tåg på BLJ-järnvägen får ett unikt tillfälle i Jädraås på lördag, säger Jan-Olof Carlsson från Brukshistoriska föreningen

Den 30 juli är det 50 år sedan BLJ lades ned och ångvisslorna tystnade och kolröken skingrades för gott på bruket. Järnvägens historia skildras i en utställning som visas på Bengtsgården till och med september.

– Men det här loket, Nian som vi kallade det, gjorde nog aldrig några turer till Byvalla. Det användes däremot flitigt som växellok inne på stålverket ändå fram till 1971, minns Jan-Olof Carlsson.

Nians uppgift var att dra fram järnskrot och legeringar till martinverket. Enligt Carlsson var passagen fram till avlastningen så trång att bara ett tåg kunde ta sig fram mellan byggnaderna.

– Det var därför spåren och loken blev kvar så pass länge. Jag började arbeta på bruket 1966 och minns dagen då man lyfte loken av spåren och auktionerade bort dem, säger han.