Annons
Vidare till dt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

PR-värdet uppskattas till 310 miljoner kronor

Skid-VM uppmärksammades stort både i redaktionell media och i social media.
Mediebevakningsföretaget Meltwater uppskattar PR-värdet till 85 miljoner kronor i Sverige och 225 miljoner kronor internationellt sett.

– Vi har hela tiden trott att det skulle ligga ett stort värde i exponeringen av Falun via skid-VM, inte minst i media. Nu har vi fått de första siffrorna som visar på detta. Artiklar har ett bättre genomslag än vanlig annonsering, säger kommunalrådet Jonny Gahnshag (S), som även är ordförande i VM-bolaget.

PR-värdet beräknas på synlighet (unika besökare), annonskostnad, varumärkesexponering och relevans.

Det är Falu kommun som har ett avtal med Meltwater gällande mediebevakning.

I förra veckan kom företaget med en färsk rapport som rör skid-VM i Falun specifikt.

Rapporten är gjord under perioden 1 januari till den 10 mars 2015.

Skid-VM i Falun nämndes inom Sverige i 3 619 artiklar inom redaktionell media och 22 568 träffar inom social media.

Enligt Meltwater har detta gett en total spridning på 1,06 miljarder potentiella läsare, vilket har avrundats till ett sammansatt värde på 85 miljoner kronor.

DT och Dala Demokraten hade det största antalet publicerade artiklar.

Vidare slår företaget fast att diskussionen kring VM i Falun inom digital media har varit rätt jämn i början på året, med ett snitt per vecka på 150 träffar inom redaktionell och 174 träffar inom social media. Under mästerskapet ökade snittet till över 1 000 träffar redaktionellt och 8 500 träffar inom social media.

Inom sociala medier står Twitter för 97 procent av spridningen.

Diskussionerna har varit varierande med en del ämnen kring arrangemanget som kritiserats kraftigt inom redaktionell media, medan mästerskapet fått väldigt positiv respons i social media.

– Jag är själv imponerad över vilket genomslag skid-VM haft. Men bevakningen har också varit omfattande i olika kanaler, säger Jonny Gahnshag.

Internationellt nämndes skid-VM i Falun i 4 800 artiklar inom redaktionell media och 37 067 träffar inom social media. Enligt Meltwater har detta gett en total spridning på 2,8 miljarder potentiella läsare, vilket har avrundats till ett sammansatt PR-värde på 225 miljoner kronor.

Diskussionerna kring VM inom digital media har i början på året varit rätt jämn, med ett snitt per vecka på 200 träffar redaktionellt och 322 träffar inom social media. Under mästerskapet ökade snittet till 1 500 träffar inom redaktionellt och 17 000 träffar inom social media.

Enligt Meltwater ligger alltså det totala PR-värdet för rapporteringen i redaktionell- och social media på 310 miljoner kronor för skid-VM i Falun.

– Det är fina siffror som den här rapporten visar på, men vi har även beställt andra undersökningar för att visa vilka effekter skid-VM gett, slutar Jonny Gahnshag.