Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Positiva till Beyond skiing ett år efter Skid-VM

465 företag blev inför Skid-VM medlemmar i sponsornätverket Beyond skiing. DT:s kartläggning visar att de flesta är nöjda med sin medverkan ett år efter VM. Beyond skiing har nu gått in i en ny fas med sikte på ytterligare en VM-ansökan.

Annons

– VM var tolv dagars evenemang, men utvecklingstiden var fem år. Har man gjort resan rätt kan det bli tolv år, i och med att man kan rida på utvecklingen flera år efteråt. Då var det viktigt att skapa något utöver själva skidåkningen – därav namnet Beyond skiing, säger Carl Johan Ingeström från Visit södra dalarna.

LÄS OCKSÅ: Hoppbackarna för 175 miljoner står oanvända.

DT har kontaktat ett tiotal företag och organisationer som var med i Beyond skiing. Det flesta är mycket nöjda med sin medverkan. Viktigast har varit kontakter med andra företag och en möjlighet att nå ut med sitt företag. Man kunde delta i tre olika nivåer: Founder, som kostade 125 000 kronor per år, Selected supplier, med varierad prissättning, och supporter som kostade 8 000 kronor per år.

Om det har fått några långsiktiga effekter råder det dock delade meningar om.

– Det är svårt att mäta, säger Marie Eriksson från Dalarnas försäkringsbolag, som dock såg många fördelar under den tid projektet pågick. Notan var 25 000 per år för deras del.

Andra har märkt en klar positiv långsiktig effekt sedan VM. En av dessa är Bo Bäcklund från det lilla caféet 56:ans i Avesta.

– Vi har märkt att vi har fått mer kunder. En del har läst om oss via de kontaktnäten som var. Det är mer aktivitet på hemsidan, säger han.

LÄS OCKSÅ: Så mycket blev den totala VM-notan för kommunen

Så här ett år efter VM fortsätter de att rida på uppmärksamheten.

– Vi har dragit ner på vår vanliga marknadsföring, men vi har mer besökare ändå. Vi annonserade en del i rikspress tidigare, men trots att vi slutat med det så har vi fler kunder.

Falutryckeriet Strålins ingick i segmentet Selected suppliers och för det betalade de 30 000 per år. De har fortsatt vara med i Beyond skiing 2019.

Vad fick ni ut rent konkret av er medverkan?

– Vi tryckte mycket åt Beyond Skiing och det blev betydligt mer inför VM-tävlingarna. Vi fick bättre kontakt med de lokala företag som var med, säger Lars Nilsson.

De långsiktiga kontakterna var det bestående även för Lantbrukarnas riksförbund, som var hörde till gruppen Founders.

– Många livsmedelsproducenter i Dalarna fick möjlighet att marknadsföra och sälja produkter i samband med arrangemanget, säger Håkan Johansson från LRF Dalarna.

– Restaurangerna som kopplades till Beyond Skiing och Taste of Dalarna fick upp ögonen för mervärdet av lokala råvaror på menyn.

Men det finns också negativa röster. En företagare, som inte vill gå ut med sitt namn offentligt, tackade nej till att vara med. Han upplevde en press att lösa medlemskap för att komma ifråga för att sälja tjänster till VM-organisationen.

– Det kändes så. I andra sammanhang kallas det muta när man ska betala för att få kontrakt.

Carl Johan Ingeström vänder sig mot den beskrivningen.

– Vi ville ju att alla som skulle samarbeta med oss skulle vara med i Beyond skiing. Det uttryckte vi väl också, men det var inget krav på något sätt, säger han.

– Huvuddelen var väldigt positiva, men det fanns nog de som trodde att man gick med och också trodde att det skulle finnas fler möjligheter att få vara leverantör. Samtidigt fanns det motsatta – de som gick med och som inte alls var leverantörer.

William Grenholm studerade förra året programmet Sports manegement på Högskolan Dalarna och hans examensarbete handlade om just Beyond skiing.

– Det mest häpnadsväckande var att det inte verkade spelade någon roll vilken typ av företag det var. Alla ville vara med - var de än låg geografiskt och oavsett vilken bransch det var. Jag tror att Beyond Sking var en bidragande del. De fick ut budskapet att hela dalarna skulle vara med. Även om man var en liten sponsor kände den ett deltagande i skapandet av VM.

Är det ovanligt?

– Det brukar finnas en mer direkt geografisk koppling. Om det är så att de inte kommer från samma stad så brukar den ha väldigt kommersiella mål, typ huvudsponsor

Var detta ett bra sätt att jobba tycker du?

– Ja, jag tycker nog att det här är det bästa sättet. Det är inte lätt att få små företag att vara med på ett så stort event. Att de lyckades med så många var imponerande.

Sedan ett par månader har Beyond skiing inlett en ny fas, kallad Beyond skiing 2019, med tredelat ägande: Skidförbundet, Visit södra dalarna och falu kommun. Ungefär 120 företag är hittills medlemmar i det nya nätverket.

– Ett mål är att hjälpa till och stötta världscuputvecklingen i Falun och att få hit backhoppningen, som är en ganska dyr del. Det andra är att bidra till och försöka skapa ett talangprogram för landslaget kommande VM. Det tredje är att leverera en ansökan om ett VM för 2025. Skulle vi få ett sådant beslut 2019 får något nytt ta vid.

LÄS OCKSÅ: Klart besked från Årjes: Skidförbundet tar inget ansvar för Faluns backar

LÄS OCKSÅ: Kommunens egen positiva motartikel får kritik.

Annons