Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Polisen i Dalarna varnar för bluffakturor i juletider

Vid semester- och juletider ökar antalet misstänkta fakturabedrägerier.
– Det vanligaste nu är fakturor när det gäller tjänster om upplysningar på nätet. De ligger ofta i gränslandet för vad som är brottsligt, säger Staffan Friberg på bedrägeriroteln.

Annons

Hittills i år har polisen i Dalarna fått in närmare 150 anmälningar om misstänkta fakturabedrägerier. Det är främst företagare som utsätts.

– Totalt sett har fakturabedrägerierna minskat de senaste åren. Folk har blivit mer upplysta, säger Staffan Friberg, inspektör på Dalapolisens bedrägerirotel.

Vad som däremot ökar är anmälningar om fakturor efter tjänster om olika upplysningar på nätet.

Just nu handlar många av anmälningarna om fakturor från Bolagsupplysningen och Nummerupplysningen.se, berättar Staffan Friberg. Vad som anmälarna har uppfattat som ett gratis erbjudande har senare visat sig kosta flera tusen när en faktura dimper ner.

– Man har varit stressad, inte hunnit läsa ordentligt eller sett det finstilta och när man då skriver på har man ingått ett avtal, säger Staffan Friberg.

Är det ett brott?

– I de här fallen är det väldigt svårt att bevisa att avsändaren haft uppsåt att vilseleda och då får man i stället pröva det civilrättsligt.

Ärendena ska utredas där gärningspersonen finns.

– Oftast handlar det om nätverk i södra Sverige och därför skickar vi de här ärendena till polismyndigheten i det området.

Läs även: Logga höll på att lura Torbjörn

När det gäller fakturor från Bolagsupplysningen så har redan åklagare prövat ett 80-tal anmälda fall och meddelat att det inte går att styrka brott, berättar Staffan Friberg. Det är svårt att bevisa att man vilselett kunden när det faktiskt står ett pris på erbjudandet.

Friberg tycker ändå att man ska polisanmäla om man känner sig lurad.

– Vi utreder så klart om vi tror att det är ett brott och dessutom kan det vara ett sätt att få företagen att backa lite mer om de vet att de är anmälda.

Han tycker också att företagaren ska bestrida fakturan, något man kan läsa mer om på bestrid.nu som är en bilaga till polisens Facebooksida.

En annan typ av anmälningar handlar om att någon i mejl utger sig för att vara ett välkänt företag, till exempel Telia eller Skattemyndigheten, för att försöka komma åt folks kontonummer och inloggningsuppgifter.

– Här är det verkligen fråga om bedrägerier, men inte heller de företagen är lätta att få dit eftersom personerna bakom oftast vet hur man ska dölja spåren efter sig på internet, säger Staffan Friberg.

Får man ett mejl om att man ska logga in någonstans, så ska man absolut inte göra det, menar Friberg.

– Nej, då ska man i stället ringa upp företaget och fråga vad det handlar om.

Läs även: Lurad företagare: "Jag bröt ihop när jag förstod att jag var lurad"

DT har varit i kontakt med Bolagsupplysningen och Nummerupplysningen.se. Via kundtjänst har vi uppmanats att skicka mejl till de ansvariga, men vi har inte fått något svar på våra mejlade frågor.