Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Plattor lyfter särskolan

Nu introduceras läs- eller lärplattor i kommunens skolor.
Särskolan Skeppet i Mockfjärdsskolan går – tack vare ett projektbidrag på 220 000 kronor från Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM – i täten.
– Det är viktigt att särskoleeleverna får del av dagens digitala verktyg, förklarar Eva Magnusson, IT-pedagog och skoldatateksansvarig.

Annons

Satsningen i den kommunala särskolan har inneburit att man bytt ut gamla datorer mot nya och att man fått touchskärmar till dem. Även personalen har fått arbetsdatorer – och en projektor.

Personalen har också fått göra flera studiebesök samt delta i föreläsningar om hur man inom ramen för läroplanen kan använda lärplattor i undervisningen.

– Eleverna i särskolan är först bland kommunens elever med att börja använda iPad, berättar Eva Magnusson, som ligger bakom ansökan till SPSM och som är ansvarig för projektet Nutida verktyg för ökad delaktighet.

– Det är här och nu eleverna går i skolan och modern teknik ska användas där den har störst betydelse, anser hon.

Häromkvällen informerades särskoleelevernas föräldrar och andra intresserade om projektet. Det skedde i form av en vernissage, där eleverna visade upp vad de gjort på sina lärplattor. Det var fotografier som de tagit och teckningar och böcker som de skrivit.

Besökarna, eleverna och personalen fick också – med hjälp av projektorn – se ett bildspel med bilder från aktiviteter under hösten och från elevernas egna "plåtningar". Dessutom serverades en enkel buffé.

Eva Magnusson redogjorde för projektet och kommunens talpedagog Tina Pärsson visade och berättade om olika appar.

– Det har varit mycket roligt att träffa eleverna och personalen på särskolan och få höra om de framsteg eleverna gjort med hjälp av lärplattorna, berättade Eva Magnusson och Tina Pärsson.

Mockfjärdsskolans rektor Kristina Lundén tycker att projektet varit "kanon" och berättar att skolan noterat en bra pedagogisk och personlig utveckling hos de berörda eleverna.

– Vi har också sett egenskaper hos eleverna som vi inte hade upptäckt om det inte varit för den här tekniken, säger rektorn, som är angelägen om att arbetssättet får fortsätta även efter projekttiden.

När det gäller IT i grundskolan konstaterar Kristina Lundén att det finns en kommunal IT-strategi, där det bland annat står att kommunen ska köpa in lärplattor till alla sjätteklassare.

– Vi måste teknikuppgradera skolan, men vilken utrustning vi ska ha beror på de olika individernas behov, förklarar hon.

Särskoleelevernas föräldrar var imponerade av vilka fina saker deras barn har gjort med hjälp av plattorna.

– En toppensatsning och extra roligt att det satsas särskilt på just särskoleeleverna, som behöver extra stöd, säger föräldern Stefan Peters och tillägger att hans son Otto den senaste tiden genomgått en snabb och positiv utveckling, något han tror kan vara projektets förtjänst.