Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Per-Åke var dragracingens pionjär i Dalarna

När Per-Åke Björns 1975 började tävla i dragracing på Mantorp Park, blev han Dalarnas pionjär i grenen.
Med sin Dodge 350 nöjde han sig inte bara med att köra fort i standardklassen – han hörde till och med till Sveriges allra bästa. 1977 tog han SM-silver i sin klass, och klarade sina 402 meter på 12,8 sekunder.

Annons

Fortfarande – 37 år efter premiären, är dragracing ett stort intresse för Per-Åke.

– Men numera nöjer jag mig med att "skruva" för goda vännen Bengt Stafberg, säger han. Jag tror att jag har hjälpt honom med mekaniken i sju år nu. I juni ska vi iväg både till Kjula (9-10 juni) och Tierp (15-17 juni) och tävla.

Den egna aktiva karriären med dragracing blev inte så lång för Per-Åke. Eller "Pelle Brännarn" som kompisarna kallade honom. Han körde många tävlingar under en femårsperiod, men sedan fick han medicinska problem och sålde bilen.

– Bland annat fick jag 1976 tävla i Santa Pod i England, och där hann jag sätta både banrekord – och skjuta motorn. Men jag fick faktiskt hjälp att få en ny motor till bilen av sponsorer.

Ett tag tävlade han också i ett egenbygge. En Opel GT årsmodell 70, som fått en "något vässad motor".

– Jag monterade in en Chevroletmotor på 467 cu, säger Per-Åke, och ler belåtet. Det gav ett ordentligt driv i en så liten bil.

Även om dragracingkarriären "bara" blev fem år, har Per-Åke ägnat sig åt motorsport i stort sett hela sitt liv.

– Det började med folkrace – eller stockcar, som det hette från början. Vi började vår verksamhet i Amsberg, men sedan byggde vi en bana i Karlsvik.

Per-Åke har tävlat på motorcykel också. Bland annat har han 1987 fullföljt ett Gotland Grand National.

– Och även i motorcross var jag med och skapade en ny tävlingsplats. Vi fick tillgång till mark på det militära övningsfältet och skapade crossbanan i Jämmerdalen.

Rallycross och cross-cart är två andra grenar som Per-Åke ägnat sig åt.

– Men de största framgångarna kom i dragracing, säger han. Och jag hade faktiskt planer på att göra en ny dragracingbil för några år sedan. Jag köpte en Austin A40 Sommerset av årsmodell 1954, och tänkte sätta in ett rejält kraftpaket i den. Med den tänkte jag sedan delta i streetrace.

Men än så länge har det bara blivit cruisingbil av hans Austin. Nya sjukdomar har drabbat honom.

– Tyvärr är det så att entusiasmen just nu är större än orken, suckar Per-Åke. Men frisknar jag till igen, så kanske jag gör slag i saken, och börjat jobbet med att bygga om bilen.

Per-Åke är född och uppväxt i Falun. Han började jobba åt Tysks express som flyttkarl och hamnade så småningom i Falu gruva, där han arbetade som skrotare (petar ner sten som riskerar att lossna i taket) och sedan även som pelarbrytare.

– Men det tog hårt på kroppen och jag fick långa sjukskrivningar, säger han. Ett tag hade jag även eget mattleasningsföretag. Men 1988 sa kroppen nej, och jag fick sjukpension.

I dag kallar han sig torpare, och har bosatt sig i Korsarvet, där han har sina bilar, motorcyklar och faktiskt också ett antal gamla veteranmopeder.

Något större firande av sin 60-årsdag har han inte tänkt sig. Men på pingstafton har han fått order av sonen att hålla sig hemma.

– Så vem vet – det kanske blir någon form av firande i alla fall, säger Per-Åke, stoppar sin pipa och småler förväntansfullt.