Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Pannkakor från Östeuropa svår konkurrent för Laggen

Laggens omsättning ökade marginellt i fjol och vinsten 2010 förbyttes i förlust 2011.
– Det dröser in importvaror som vi inte kan konkurrera med, säger företagets vd Gun-Britt Malmkvist.

Annons

Hon konstaterar att folk fortfarande vill köpa färdiggräddade pannkakor. Däremot verkar det inte vara så noga med var pannkakorna är tillverkade.

– I första hand vill man köpa billigt.

Men 20 kronor för fem Laggenpannkakor, som man får betala i många affärer, är väl inte så dyrt?

– Det är egentligen för lågt pris för vår del. Vi har inte kunnat höja priserna sedan 2007.

I början av 2011 fick Laggen klart med två stora kontrakt. Dels med Coop, dels med Menigo vilka främst levererar till storkök hos kommuner och landsting.

I en NLT-intervju den 21 januari 2011 uppgav Malmkvist att Laggens försäljning, tack vare de nya kontrakten, skulle öka med upp mot 18 procent.

Årsredovisningen för 2011 talar dock ett annat språk. Omsättningen ökade bara med 56 000 kronor till 24 231 000 kronor. Malmkvist förklarar det med hårdare prispress och att man tappar marknadsandelar till östeuropeiska konkurrenter.

Här finns också förklaringen till förlusten på 682 000 kronor och i bokslutet nämns i det sammanhanget även att råvarupriserna har ökat.

– Det som växer är våra nischprodukter. Glutenfria pannkakor och Krav-pannkakor. Det är de pannkakorna som Coop och Menigo köper.

Som det ser ut nu tror Gun-Britt Malmkvist att årets omsättning hamnar på ungefär samma nivå som 2011.