Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Oseriösa telefonförsäljare lurar VB Energis kunder

VB Energi gick på onsdagen ut med en varning till sina kunder om elförsäljare som ringer och påstår sig företräda VB Energi.
Flera kunder har gått på bedrägeriet och tecknat nya elavtal, som när de landat i brevlådan haft helt andra avsändare än VB Energi.

Annons

– Vi har ingen säljaktivitet över telefon just nu, säger Aiki Rillo, marknadschef på VB Energi.

Enligt Aiki Rillo är problemet inte helt nytt, men det har eskalerat i och med att vintern närmar sig.

– Kunderna börjar då fundera mer över priset och det är många bolag som ringer. De (lurendrejarna) utnyttjar läget.

Flera av VB Energis kunder har fallit offer för de oseriösa elförsäljarnas knep och tecknat avtal över telefon.

När kunderna senare har fått hem sina nya avtal i brevlådan har de reagerat över att de inte alls kommer från VB Energi.

– Vi har fått flera samtal från förvånade kunder. Vi har hjälpt dem att reda ut situationen, men nu vill vi uppmana kunderna att vara uppmärksamma på vem det är som ringer. Blir de det minsta osäkra ska de själva ringa till oss för att få veta vad som är rätt.

Ångerrätten vid distanshandel ger de som köper varor och tjänster över telefon 14 dagars ångerrätt, vilket Aiki Rillo har förklarat för kunderna och på så sätt hjälpt dem att häva skojaravtalen.

Varför utger sig andra elförsäljare för att företräda VB Energi?

– Det kanske är lättare att få kontakt med kunden om de tror att det är deras eget elhandelsbolag som ringer. Det är min gissning.

Vad kan ni göra åt problemet?

– Tyvärr ingenting. Det är kunderna som måste höja rösten. Om de är missnöjda eller känner sig lurade ska de kontakta Konsumentverket.