Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Orsabo lurad av säkerhetsföretag

Annons

I slutet på mars ringde det på 22-åriga Britt-Marie Matssons telefon i Orsa. Kvinnan i luren ville sälja ett säkerhetsabonnemang och sa att hon ringde från ett företag som hette Key Code Security. Britt-Marie hade bråttom till jobbet och sa att hon inte ville säga ja till något just då, men att de gärna kunde skicka lite mer information.

Nästan en månad senare, runt den 17 april, fick Britt-Marie ett paket på posten. I paketet fanns säkerhetsetiketter som man skulle klistra fast på sina värdesaker, till exempel sina nycklar eller sin mobiltelefon, och även en alkoholmätare som hade följt med som premie. Britt-Maries pappa ringde då upp Key Code Security för att fråga varför de skickat ett paket som Britt-Marie inte beställt.

- Pappa fick sitta ganska länge i telefonkö, men när han väl kom fram och förklarade situationen så sa de bara att jag var tvungen att betala, berättar Britt-Marie.

Hon skickade därför tillbaka paketet till företaget, och för bara några dagar sedan fick hon svar.

- De skrev att ångerrätten på två veckor hade gått ut och att jag därför är bunden till abonnemanget i ett år och måste betala 299 kr.

Den 31 mars hade Britt-Marie fått en orderbekräftelse via e-post och det var från och med det datumet som Key Code Security hade utgått från när de beräknade tiden för ångerrätten. När Britt-Marie fick paketet hade alltså ångerrätten redan gått ut.

- Det är ju inte så roligt. Jag tycker att man ska kunna lita på vad företaget säger när man pratar med dem.

När Mora Tidning ringer upp företaget och kontrollerar uppgifterna visar det sig att säljaren sagt att Britt-Marie skulle ha fått en orderbekräftelse på posten, något som inte skett. Istället har de skickat bekräftelsen till Britt-Maries e-post som hon uppgav när säljaren ringde första gången.

- Säljaren frågade om min e-post men jag sa att jag inte använder den. Då svarade hon bara att den kan vara bra att ha och att de skulle skicka information.

Key Code Security säger att Britt-Marie tackat ja till erbjudandet i samtalet med säljaren, men eftersom hon inte fått något bekräftelsebrev hemskickat ändrar de sig nu och hälsar att Britt-Marie kan riva fakturan.

- Då var det ju inte jag som hade fel ändå, det känns jättebra. Men jag tycker de borde skärpa sig. Det borde finnas striktare regler för hur tydliga telefonförsäljarna ska vara när de ringer.

Christian Ploog

Annons