Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Flygfältet är en stor kulturskatt"

/
  • Lennart Thorslund har gjort utredningen om Orsa Tallhed flygplats. Fältet är en kulturskatt som måste bevaras för framtiden, anser han.
  • De påmålade blindfönstren på en av hangarerna skulle lura eventuella spanare att där bodde människor. Det är en av detaljerna från andra världskriget som Lennart Thorslund tycker ska bevaras.

Orsa Tallhed flygfält är ett outnyttjat kapital, som rätt använt kan betyda mycket för Orsas utveckling.
Det anser flygvisionären Lennart Thorslund. På Orsa kommuns uppdrag har han gjort en omfattande utredning av fältets utvecklingsmöjligheter.

Annons

Lennart Thorslund konstaterar att Tallhed är ett av de bäst bevarade krigsflygfälten beträffande både byggnader och omgivning.

– Orsa kommun sitter på en tillgång som man inte vet vad det är, säger Lennart Thorslund och blickar ut över det gröna fält där han tog flygcertifikat 1973.

Flygfältet är i stort sett intakt sedan krigsåren och en kulturskatt som måste bevaras för framtiden, anser han.

– Det är i särklass störst av dem som bevarats och kan tveklöst sägas vara ett kulturminnesmärke, som minner om en tid av försvarsvilja och sammanhållning inför yttre hot. De stora gräsbanorna som torde vara bland de största i Västeuropa, och den nostalgiska omgivningen är en magnet och det bästa startkapitalet för en vidare utveckling, som baseras på en hänsynsfull planering, konstaterar Lennart Thorslund.

Orsa Tallhed byggdes 1940-43. Totalt anlades 44 krigsflygfält. Efter kriget tog Orsa kommun över och Luftfartsverket godkände Orsa flygplats som allmän flygplats 1947. Orsa var den första landskommunen i Sverige som skaffade sig ett eget flygfält.

Under 1950-talet befäste fältet sin ställning som flygcentrum i Dalarna. 1959 startades reguljärflyg till Stockholm. Under de senaste decennierna har verksamheten breddats både vad gäller olika former av flyg, men även motorsport på den asfaltsbana som byggdes i slutet av 70-talet.

– Över Tallheds flygfält vilar en tät och påtaglig nostalgisk atmosfär som ingen flygintresserad kan undgå att registrera och fängslas av.

Lennart Thorslund anser att det mycket väl går att blanda olika verksamheter, om bara säkerhetsregler utformas och förankras hos alla inblandade. De olika verksamheterna: Motorflyg, segelflyg, skärmflyg, hängflyg, fallskärm och autogyro finns redan. Utöver det kan ett tiotal verksamheter, bland annat ridsport, cross, skytte och bilsport knytas till fältet, som ska fungera som en "magnet" för olika verksamheter.

Första förutsättningen för att kunna utveckla flygfältet är att Orsa kommun tar tillbaka fältet, samt byggnaderna, och säger upp befintliga hyresavtal. Då skulle utvecklingen fortsätta med nya möjligheter. Ett flygmuseum som speciellt belyser svenskt flyg under kriget kan skapas.

– Tillsammans med Siljansnäs kan Tallhed skapa flyghistoriskt centrum i Dalarna där Siljansnäs anknyter till första världskriget och Tallhed till det andra. Tallheds styrka är att man har ett säkert och äkta historiskt ursprung i den tid man vill belysa.

Lennart Thorslund påpekar att det inte finns hur lång tid som möjligt innan ett agerande.

– Det är ogödslat, mossan breder ut sig och vedväxter börjar sprida sig. Man har maximalt tio år på sig.

Utredningen gjordes 2006/2007. Sen dess har den tjänat som "hyllvärmare" på Orsa kommun.

– Vi har haft ett antal möten, bland annat med motorintresserade och kommit fram till att bullret kommer att bli för högt. Nu har vi släpp tanken på att göra ett stort projekt av flygfältet. Vi lägger krutet på Orsa Grönklitt och campingen, förklarar Orsa kommuns näringslivschef Ola Granholm.

Mer läsning

Annons