Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Öppning av Inlandsbanan skulle lyfta Vansbro

För cirka 40 år sedan slutade tågen rulla på Inlandsbanan mellan Mora och Kristinehamn och ingen trodde då att det någonsin skulle rulla tåg på banan igen.
– Under alla år jag varit engagerad i frågan har det aldrig sett så just ut som det gör nu och det är allt fler som inser att banan behövs för att fylla transportbehoven i framtiden, säger Gunnar Magnusson, vice kommunalråd i Vansbro.

Annons

I dagarna har en utredning presenterats av Vectura, som lanserar Inlandsbanan som det tredje spåret vid sidan av stambanan och kustbanan. I utredningen framgår det tydligt att banan skulle kunna fylla ett stort behov när det handlar om godstransporter från norr till söder. Det handlar dels om att få ner alla råvaror till södra Sverige, men även om att få upp varor till norra Sverige.

– Ett exempel är att 70 procent av alla biomassa i Sverige finns inom en radie av fem mil från Inlandsbanan, en råvara som det är ett skriande behov av i södra delarna av landet, säger Gunnar Magnusson.

Att nu Inlandsbanan åter kommit upp på dagordningen har att göra med att främst två saker, dels att det pågår många gruvprojekt i norra Sverige och i Bergslagen. Alla dessa mängder malm måste kunna transporteras söder ut och redan i dag är det fullt på de två stråk som går från norr till söder.

– Men det som var den utlösande faktorn egentligen var när det blev stopp i tågtrafiken i Bräcke efter en urspårning och det tog ett par veckor innan banan blev lagad, poängterar Per-Anders Westhed, kommunalråd i Vansbro.

Han tror att en rimlig tidsplan är att detta kommer att genomföras 2020-2025, men törs inte säga något om vad det kan komma att kosta.

– Mycket beror på hur det går med gruvsatsningarna som är på gång, tar det fart behöver detta fixas långt innan, säger Gunnar Magnusson.

Båda är dock överens om att detta skulle kunna bli ett riktigt lyft för dels Vansbro och dels Västerdalsbanan. Vansbro skulle bli en järnvägsknut igen.

De är även överens om att en sådan här satsning skulle skapa en oerhörd massa arbetstillfällen, kanske mer än vad en vindkraftspark skulle göra.

– Definitivt fler, säger Gunnar Magnusson.

Annons