Annons
Vidare till dt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Oppigårds mångdubblar produktionen

Oppigårds bryggeri slog rekord i fjol med 1,4 miljoner liter öl och inleder nu samråd för att kunna gå upp till 12 miljoner liter 2025.

I fjol slogs nytt volymrekord med 1,4 miljoner liter öl och nu har Oppigårds begärt samråd med länsstyrelsen och sedan med de närboende om att kunna bygga ut produktionen till 12 miljoner liter.

_ Det är ju ingen nyhet att vi håller på att bygga ett nytt bryggeri. Vi har tillstånd till 2,9 miljoner liter och ett nytt reningsverk som vi håller på att trimma in. Men vi vill mer än så. Innan vi beställer ny bryggeriutrustning behöver vi ett nytt tillstånd

– Ska vi gå vidare måste vi ha länsstyrelsen med oss och därför har vi inlett samrådsprocessen. Vi har tidigare när vi berättat för intresserade om våra utbyggnadsplaner pratat om sex miljoner liter så tolv miljoner är nytt, berättar ägaren Björn Falkeström som hoppas ha sitt nya tillstånd i september.

Ökad produktion är en utmaning miljömässigt. I Grängesberg har Spendrups ökat produktionen då man flyttat upp Vårbyproduktionen och då installerat biogasrening av bryggeriavfallet.

– Efter samrådet kommer vi med en ny miljökonsekvensbeskrivning. Det tillstånd på 2,9 miljoner liter som vi fick augusti i fjol var villkorat att vi hade ett eget reningsverk. Nu kan man inte jämföra oss med en bjässe som Spendrups och deras enorma produktion av drav.

– Här har vi ett dravavfall som en av bönderna i Stora Skedvi hanterar ett par gånger i veckan. Bondens kossor äter draven och dyngan de producerar kan ju bli biogas i betydligt mindre skala i biogasverket i Gustafs, säger Björn Falkeström.

Nu är totalkonsumtionen av öl över åren ganska konstant runt 465-485 miljoner liter i landet, det betyder att Oppigårds kommer att fortsätta att ta marknadsandelar?

– Ja, men det betyder också att vi med kommande volymer kommer att börja tillverka fler produkter än ale och att vi antagligen också kommer med öl på burk och inte bara på flaska och fat som i dag.

– Jag sitter just nu med vår plan på att börja sälja folköl i dagligvaruhandeln. Vi kommer troligtvis i maj att ha folköl i butikerna i Dalarna och senare vill vi ut i hela landet. Men vi börjar i regionen.

– Vi har i dag ett ekologiskt lageröl på fat där vi nu diskuterar med Systembolaget att släppa vårt första lageröl i Systembolagets beställningssortiment, berättar Björn Falkeström som förklarar att om expansionen ska fortsätta som de vill måste man in på volymmarknaden som är lageröl med ett kvalitetsöl som blir några kronor dyrare.