Annons
Vidare till dt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Oppigårds - en framgångssaga

Som grabb brukade han spela fotboll på Karlsvallen.
Nu äger han IK Grims gamla fotbollsplan där han håller på att bygga ett 2 000 kvadratmeter stort bryggeri.
– Nästa år vid den här tiden ska vi vara i produktion, säger Björn Falkeström.

Det är bara det gamla klubbhuset och matchklockan som vittnar om tidigare fotbollsspel på platsen.

– Ladan används av Turbo RC som har verksamhet i den gamla hockeyrinken här bakom, säger Björn Falkeström, ägare till Oppigårds bryggeri.

Från början var här en åker som ägdes av hans förfäder. Då marken blev uppköpt och omgjord till fotbollsplan, var Falkeström själv en av lirarna.

– Jag spelade min sista match här när jag var 14 år. Då blev jag draftad till Vikmanshyttan, säger han och flinar.

Det höll ett år, sedan tog andra intressen över - EPA-traktorer och ölbryggning.

– Jag blev intresserad av öl och testade mig fram i ganska unga år.

Intresset växte med åren och då han flyttade hem till föräldragården Oppigårds började tanken på att starta ett eget bryggeri ta form.

2004 startade familjebryggeriet Oppigårds med Golden Ale, samt lite Winter Ale - totalt 8 000 liter det året.

– Det är vad vi brygger varje dag nu för tiden.

– Vi är i dag Sveriges sjätte största bryggeri med en omsättning på cirka 60 miljoner kronor. Vi har 7 starköl på Systembolaget varav minst tre finns i varje svensk butik.

Dessutom har han en Dalalager som bara finns i Dalarna samt en folköl som säljs i livsmedelsaffärer.

Utomlands då?

– Tidigare har vi tackat nej till utlandet, men nu har vi börjat sälja lite till Spanien, Italien och Finland.

Denna eftermiddag får han besök av Ernesto Huete från Madrid som vill lära mer om de olika sorterna.

– Oppigårds är ett av två kända svenska ölmärken i Spanien. Amarillo är den mest populära.

Han berättar att IPA är på ingång i Spanien och att Oppigårds nog kan slå stort.

Ny undersökning visar att Oppigårds är det bryggeri som har bäst resultat av alla större bryggerier (exklusive Spendrups och Carlsberg).

– Vi har nästan jobbat ihjäl oss i sommar, har ökat med 25 procent jämfört med förra sommaren.

Oppigårds har nu vuxit ur kostymen, så Falkeström köpte tillbaka förfädernas mark, grävde upp den övergivna fotbollsplanen för att bereda plats åt ett nytt bryggeri på 2 000 kvadratmeter, en investering på cirka 30 miljoner kronor.

– Då kan vi effektivisera och bli processmässigt stabilare och jämnare i kvalitet samtidigt som vi får ännu bättre hållbarhet.

Bryggeriet ska få en tapplina för flaskor och en för burkar.

– Burkar är praktiska och lättare att ta med sig.

Falkeström tror att hans ansökan om utökat produktionstillstånd kommer i två steg. Först på sex miljoner liter per år, sedan eventuellt på tolv miljoner.

– Men då krävs ytterligare utbyggnad.

Det som växer fram just nu påminner om en gammal industribyggnad med höga fönstervalv.

– Jag har hämtat inspiration från Koppardalen, men det är före detta stadsarkitekt Lennart Andersson som ritat byggnaden.

Oppigårds har eget reningsverk dit avloppsvatten från båda bryggerier leds. Detta är smått unikt för Sverige menar han.

– Reningen är dessutom fantastiskt bra.

Det gamla bryggeriet då?

– Det ska vi behålla för att testa nya produkter, göra specialsorter som säljs i mindre skala.

Nya sorter på gång?

– Vi kommer nog att brygga svagare öl fast med mycket smak. Det verkar vara tidens trend.