Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vem ansvarar för lärartillgången?

Annons

Att det råder brist på behöriga lärare är ett välkänt faktum. Men att situationen har blivit dramatiskt sämre de senaste åren är inte fullt lika uppmärksammat. 1998 var andelen obehöriga lärare i ungdomsskolan tolv procent. År 2004 har siffran stigit till 22. I friskolorna är inte ens hälften av de som undervisar behöriga.

Det handlar i absoluta tal om över 30 000 personer som tilldelats upp-giften att utbilda barn och ungdomar och som själva saknar pedagogisk högskoleutbildning.

För att kunna leva upp till den självklara målsättningen att alla lärare på sikt ska vara behöriga, krävs flera insatser:

4 Öka antalet platser inom lärar-utbildningen!

Vad ser vi i dagsläget? Flera högskolor - pressade av att ha sin ekonomi i balans - drar nu ner på antalet studerandeplatser inom lärarutbildningen. I stället behåller man volymerna inom utbildnings-områden där arbetsmarknaden för närvarande är mättad och där ingen större efterfrågan kan skönjas inom överskådlig tid.

Högskolorna drivs av statliga medel och det kan därför inte få vara en enskild högskolas angelägenhet hur man dimensionerar och profilerar sin verksamhet, så länge som vitala samhällsbehov inte är tillgodosedda.

4 Öka antalet platser inom SÄL-utbildningen!

Den särskilda och framgångsrika satsning som inriktats på att göra obehöriga lärare behöriga måste fortsätta och utökas. På fyra år har 4 800 obehöriga lärare via anpassade studier på deltid och distans avlagt lärarexamen. Utmärkt!

4 Förbättra lärarnas arbetsvillkor!

Alla insatser kring lärarutbildning riskerar att falla på hälleberget om lärare inte vill vara kvar i yrket utan lämnar det för att övergå till annan verksamhet. De stora pensionsavgångarna är ett tillräckligt stort bekymmer. Rimliga gruppstorlekar, professionell frihet, lön i förhållande till det tunga ansvar man har, möjligheter till karriär- och kompetensutveckling, tillgång till skolledare som har tid att uppmärksamma vad som görs, är några nyckelfaktorer.

Dessa förhållanden råder arbetsgivaren, det vill säga kommunen över!

Får vi inte en bättre ordning på lärartillgången/-kompetensen i svensk skola kan vi glömma allt fagert tal om att landets främsta konkurrensfördel är befolkningens kompetens. Vad som händer med tillväxt och fortsatt ut-veckling av vårt välstånd vet åtminstone vi svaret på.

HANS PERSSON

är förbundsordförande i Sveriges skolledarförbund med 7 500 medlemmar, merparten rektorer och biträdande rektorer.

Mer läsning

Annons