Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Varför tiger länets trafikpolitiker?

Annons

Vem eller vilka bär ansvar för att det inte finns tillräckligt med tåg i Dalarna och Bergslagen?

De dagliga radiorapporterna om inställda tågturer upplever jag alltmer som ett hån mot resenärerna, särskilt när det gäller trafiken på Västerdalsbanan mellan Borlänge och Malung. Visst, bussar är ingen dålig ersättning och på sikt den sannolikt enda vettiga lösningen, men så länge vi satsar pengar på tågtrafiken borde den också fungera.

Och hur kommer det sig att våra trafikpolitiker i Dalarna totalt tiger om vad som händer?

I veckan har kommunalrådet Håkan Eriksson, s, och oppositionsrådet Per-Erik Aarnseth, c, i Malung tagit till orda utifrån sitt lokala perspektiv. Men jag tycker att exempelvis kommunförbundets ordförande, socialdemokraten Peter Hultqvist, borde slå näven i bordet och kräva någon j-kla ordning i detta tågkaos som länet upplever och har upplevt alldeles för länge.

Jag är inte mannen att reda ut ansvarsfrågan mellan tågoperatörer som Tåg i Bergslagen och de olika SJ-intressen som numera agerar på den avreglerade marknaden. Men det är lätt att konstatera att trafiken inte fungerar. Därför borde också ansvar kunna utkrävas!

Jag kan kanske tycka att verkställande direktören Staffan Håkansson, verkställande direktör i tågleverantören Bombardier Transportation sticker ut hakan vid en något illa vald tidpunkt, när han på debattplats i dag lovordar Regina-tågets tekniska kvaliteter. Men modigt må jag säga att det är, för säkert har de olika tågoperatörerna ett och annat att säga i kommande kommentarer efter allt strul kring Reginas härjningar, särskilt i vintras.

Nu i sommar får vi höra att det ömsom fattas tåg, ömsom personal för att tågtrafiken i Dalarna och Bergslagen ska fungera på ett rimligt sätt.

Det känns overkligt och osannolikt att vi år 2002 ska behöva hamna i denna situation.

Visserligen går vi nu in i en intensiv semesterperiod, men jag förväntar mig att länets tunga trafikpolitiker träder fram och ger allmänheten en godtagbar förklaring till de senaste månadernas problem med tågtrafiken.

Det är inte meningsfullt med olika aktörer som skyller på varandra. Jag vill veta från den politiska nivån vad det är för avtal som ligger till grund för tågtrafiken i länet. Och hur avtalet uppfyllts. Om denna önskan torde jag inte vara ensam.

Pessimisten i mig konstaterar att effekten av flygets avreglering i landet innebar högre biljettkostnader och färre avgångar i regionalflyget. Avregleringen inom tågsektorn gav oss, förenklat, ökad busstrafik!

Var det verkligen tänkt så?

Mer läsning

Annons