Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vårda varumärket

Annons

den 18 februari2006

Det är visserligen nästan omöjligt att värdera reklamvärdet, men det faktum att Leksand visar musklerna på ett nytt område kommer också att generera nya arrangemang i Dalarnas populäraste arena. Det betyder inkomster både till kommunen och till det privata näringslivet. Handeln, restauranger och hotell är de främsta vinnarna.

Melodifestivalen är i sig ett pseudoarrangemang, men blott kampen mellan landets kommuner om att få arrangera någon av de många deltävlingarna inför finalen i Stockholm, visar att tävlingen har status och att det finns ett publikt intresse som verkligen inte ska underskattas.

De senaste somrarnas påkostade operafestivaler i Dalhalla, för att göra en jämförelse, lockar visserligen en stor publik. Men för arrangörerna är de ett ekonomiskt vågspel som måste finansieras genom att säsongen i övrigt bjuder på en "enklare" underhållning.

Trots att operaprogrammet genomförs under en betydligt mer utomhusvänlig årstid med vad det innebär av möjligheter för olika evenemang, har operafestivalen aldrig skapat några kringarrangemang av rang i Rättvik.

Men melodifestivalfolket i Leksand trotsar både heldagssändningar i tv från de olympiska vinterspelen i Turin och vinterklimatet med snö och kyla, utan att intresset för sång- och musiktävlingen mattats.

Det imponerar.

Förvisso har Leksand redan i dag ett starkt varumärke i landet. Det är knappast någon hemlighet att det är hockeyn som i modern tid format den positiva bilden av kommunen vid Siljan. Men att vårda varumärket kräver förnyelse och breddning. Den nya evenemangsarenan har gett Leksand denna möjlighet. Det har varit av synnerligen stor vikt, särskilt under en period då hockeylagets framgångar varit mediokra.

Kvällens musikfest, med draghjälp av tv och andra medier, kommer också lägligt för Leksand och dess framtidsplanerare i ett invånarperspektiv.

Leksand tillhör inte längre de dalakommuner som ökar sitt befolkningstal. Visserligen ökar inflyttningen något, men det höga äldretalet är ett problem. Fler dör än föds. Så var det i varje fall under förra året.

Bilden är genomgående för hela Dalarna och utgör ett bekymmer för framtiden, eftersom äldretalen kommer att stiga.

Leksand och Dalarna behöver därför många arrangemang med medialt genomslag som skapar ett intresse hos människor runt om i landet att flytta till länet.

CHRISTER GRUHS

Mer läsning

Annons