Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Valet avgörs i media

Annons

9 juni 2006

Allt sedan televisionens genombrott på 1960-talet har medierna alltmer övertagit rollen som budskapsbärare i valrörelsen. Torgmöten och andra typer av partipolitiska manifestationer i offentlig miljö har fått allt mindre betydelse i kampen om väljarna.

Det kan möjligen tyckas att rapporten slår in öppna dörrar, men det är ändå likväl intressant att få bekräftat att också den svenska valrörelsen fått en helt annan struktur än tidigare. En viktig fråga för oss i medierna är om vi också förmår att leva upp till rollen som granskare och vägledande för väljarna eller om vi enbart blir förmedlare av partiernas budskap?

De fyra författarna bakom rapporten konstaterar exempelvis att det är stor skillnad i kvalitet i journalistiken mellan kommersiella medier och dem som representerar public service, det vill säga Sveriges Radio-företagen. En av författarna, Sören Holmberg vid Göteborgs universitet, hävdar till och med att desto mer man tittar på kommersiella kanaler, ju okunnigare är man.

I rapporten slås fast att 57 procent av de svenska väljarna bestämmer sig för hur de ska rösta först under själva valrörelsen. 35 procent av dem fattar sitt beslut en vecka före valdagen. Det kan vara nog så intressant att känna till dessa siffror inför opinionsinstitutens braskande resultat av väljarsympatierna ett halvår eller som idag, fyra månader före valet. Det är enkelt att dra slutresultatet att mycket kommer att hända efter semesterperioden.

Det är också mycket troligt att många av de 400 000 ungdomar som har möjlighet att rösta för första gången i höst tillhör den grupp som dröjer med beslutet för vilket parti de lägger sin röst den 17 september. Med kunskap om att andelen röstande som bestämmer sig sent är det också en intressant fråga hur partierna lagt upp sin strategierna för valarbetet i sin helhet.

Valrörelsen startade väldigt tidigt inför årets val tack vare de borgerliga partiernas utspel om en allians. Det medför en uppenbar risk för att väljarna tröttnar på den politiska debatten flera veckor innan valrörelsen går in i ett avgörande skede.

Det eller de partier som kan presentera intressanta utspel under de två sista veckorna, och därmed få draghjälp i medierna, har onekligen större möjligheter till framgång än de partier som vid denna tidpunkt redan spelat ut sina sista kort.

CHRISTER GRUHS

Mer läsning

Annons