Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vakna Vägverket!

Annons

För att uppnå nollvisionen, (inga dödade i trafiken), har fokus i mycket hög grad legat på hastighetens betydelse, liksom alkohol och bilbälten. Att hastigheten är mycket viktig är ställt utom allt tvivel. Ingen har omkommit i en hastighet av noll kilometer i timmen såvida inte en stillastående trafikant blivit påkörd.

Nu har det visat sig att nästan var tredje olycka kan hänföras till att föraren somnat. Det visar en undersökning som Karolinska Institutet redovisar. En trött förare löper tio gånger så stor risk att orsaka en olycka eller bli inblandad i en olycka än vad en pigg förare gör. Det är dessutom lika farligt att vara trött som att vara onykter.

Försök och forskning pågår med att konstruera bilförarnas variant av lokförarnas dead man's grip (död mans hand) som gör att fordonet stannar omedelbart. En kameraliknande manick håller ögonen på förarens ögon.

Med andra ord bör Vägverket vakna i frågan om trötta förare. Dels är det viktigt att informera men det finns också möjligheter att väcka sömniga förare genom räfflad och varierad vägbana i väntan på teknisk hjälp i varje bil.

(KRB)

Mer läsning

Annons