Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Våga pröva nya vägar!

Annons

den 22 februari 2006³

Goda förbindelser är en nyckelfråga, men de är lättare att önska sig än att förverkliga. Kostnaderna för nya vägar och järnvägar är gigantiska och objekten många. Med miljöpartiet i regeringsunderlaget är det dessutom en långdragen och osäker process innan viktiga infrastrukturfrågor får en ekonomisk lösning.

Men även med en aldrig så god statsfinansiell situation kommer pengarna inte att räcka till alla de objekt som länen vill förverkliga. Vägverket tvingas därför också i framtiden till tuffa prioriteringar, vilket leder till att vissa projekt, främst på vägsidan, kommer att senareläggas i en omfattning vi knappast vill acceptera.

Därför borde det bli mer acceptabelt att diskutera alternativa finansieringsformer för angelägna regionala satsningar.

Falun och Borlänge kommuner öppnade för resonemanget redan i samband med motorvägsbygget mellan de båda städerna.

Tack vare att kommunerna lånade staten 35 miljoner kunde Vägverket förmås att genomföra projektet tidigare än eljest. Med samma metod försöker nu centralregionen säkerställa att Vägverket får fart på vägbygget som ska ge riskväg 70 en ny förbifart vid Sala, den så kallade Salaproppen.

Genom att kommunerna lånar staten pengar hoppas Falun/Borlänge, liksom de flesta bilburna i länet, att vägprojektet ska kunna påbörjas i höst.

Kommunerna i Södra Dalarna har också ställt i utsikt att bistå Falun och Borlänge i lånefinansieringen.

Finansieringsformen väcker flera frågor, exempelvis varför inte Vägverket tillåts en ökad lånefinansiering av angelägna objekt, hellre än att kommunerna ska behöva ge sig in på uppgifter som rimligen är en statlig uppgift.

Men arbetsformen skapar också möjligheter. Vad hindrar exempelvis Västerdalskommunerna Gagnef, Vansbro och Malung från en samlad aktion i syfte att påskynda viktiga vägobjekt längs riksväg 71?

Det finns sträckningar på riks 71 som har utretts under många år och som nu i sportlovstider utgör betydande trafikfällor.

Vi tänker på delarna Dala-Järna-Vansbro, förbifarten vid Yttermalung och delen Östra Tandö-Bu i Lima.

Hellre än att ödsla tid på att bilda intresseföreningar för ökad passagerartrafik på Västerdalsbanan borde kommunledningarna i Västerdalarna ta initiativ för att snabba på vägprojekten på den hårt belastade riksvägen.

Den är en avgörande livsnerv för regionens framtid.

Det vore också intressant att få prövat i vilken utsträckning staten kunde acceptera att privat näringsliv, exempelvis de ekonomiskt starka aktörerna i Sälenfjällen, kunde tillåtas delta i en lånefinansiering av vägprojekt i regionen.

Enligt samma tankesätt borde ABB och Ludvika kommun se det angeläget att bryta dödläget kring frågan om en ny genomfart i Ludvika.

Det mångåriga projektet om en förbifart har av regeringen förpassats till en evig malpåse, men trafiklösningen lever fortfarande tack vare förslagen om att bygga om den nuvarande genomfarten.

Utan förbättrade kommunikationer försämras Dalarnas attraktionskraft.

Slutsatsen innebär att våra kommunala och regionala politiker måste vilja och våga ta en debatt om olika finansieringsformer för att förverkliga en del av objekten på önskelistan .

CHRISTER GRUHS

Mer läsning

Annons