Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vådan av att inte vårda varumärket

Annons

På senare år har begreppet varumärke börjat används allt flitigare. Det talas om att bygga varumärken och positionera sig på marknaden. Företrädare för företag säger ofta att ett av företagets värdefullaste tillgångar är dess varumärken. Mot den bakgrunden är det något förvånande att inte fler företag och föreningar låter skydda sina varumärken genom att söka varumärkesregistreringar.

Inlägget | Marknadsföring

I allmänhet är registreringsförfarandet ett enkelt och billigt sätt att skydda en värdefull tillgång och förhindra att konkurrenterna kan använda varumärket. Den som har en giltig varumärkesregistrering har en starkare position jämfört med den som ej har en registrering.

Med det är numera rekommendabelt att även söka skydda sitt varumärke som så kallat domännamn eftersom man annars kan komma i den situationen att någon konkurrent låter registrera domännamnet vilket kan bli förvirrande för kunderna. Vidare bör övervägas om företagets namn (firman) ska innehålla varumärket eller ej.

Som ett gott exempel kan nämnas varumärket Vasaloppet som innehas av bolag med firma Vasaloppets marknads AB. Dessutom har bolaget låtit registrera domännamnet Vasaloppet.se.

Som synes finns det ett skydd för Vasaloppet som varumärke såväl som domännamn och firma.

Eftersom varumärken och domännamn kan köpas och säljas bör man se till att dessa olika rättigheter följs åt. Problem kan annars uppstå om rättigheterna kommer i olika ägares händer.

Ett mindre gott exempel kan det, för åtminstone Falubor, kända begreppet Falun Folkmusik Festival vara. Detta icke registrerade varumärke har förvärvats av Falu kommun från bolaget Falun Folkmusik Festival AB. Firman och varumärket har således kommit i olika ägares händer vilket kan för- orsaka problem.

En kontroll med domännamnsregister visar dessutom att falunfolkmusikfestival ej är registrerat under den svenska domänen .se vilket skulle kunna innebära att en tredje part blir ägare till domännamnet.

Saken blir inte mindre komplicerad av att Falun Folkmusik Festival AB för en kort tid sedan fick registrering av varumärket FaluFolk.

Begreppsförvirringen framstår som uppenbar och leder till den slutsatsen att om man ska bygga varumärken och skydda dessa bör man även inkludera firmanamn och domännamn så att dessa ej kommer i olika ägares händer. Saknar man kunskap i dessa frågor bör man anlita biträde.

WEINE DANIELS

Weine Daniels är varumärkesansvarig på Zedendahl & Co Advokatbyrå i Borlänge.

Mer läsning

Annons