Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vad är "Flumskolan"?

Annons

Det jag i brevet till ledarsidan den 17 juli kallar för "enkla, retoriska grepp" kallar Hans Lindquist för ganska realistiska "rubriker, avsedda att grovt ange kursen". Men han förklarar sig inte närmare. Istället pekar han på vad man vill åtgärda: De dåliga betygen i grundskola och gymnasium.

Det implicerar att rubriken "ordning och reda" innebär betydligt mer än skolministern valt att kommunicera. För ingen inbillar sig väl att kunskaperna börjar välla in, bara eleverna sitter still och håller tyst?

"Flumskolan" återkommer regelbundet i debatten. Lindquist använder beteckningen, men förklarar inte vad den innebär. Vad kännetecknar en flummig skola, Hans Lindquist?

Är det flummet som är roten till skolans stora problem, borde Jan Björklund börja med att klart och tydligt definiera detta "flum", för att därefter komma med åtgärder som är verklighetsförankrade och konsekvensanalyserade.

Än så länge har detta inte skett. Flummet förblir flummigt. Åtgärderna är lika substanslösa som rubrikerna, där slagkraftiga paroller som "ordning och reda" fortsätter vara flyktiga, obestämbara beskrivningar av regeringens skolpolitik. Löst baserad på en till synes för de egna syftena anpassad verklighetsbeskrivning och helt utan djupare konsekvensanalys.

Man kunde önska att vi, som arbetar i skolan, gavs möjlighet att ytterligare stärka läroplanens inflytande, istället för att man bit för bit monterar ned förutsättningarna för detsamma och ersätter läroplanens demokratiska intentioner med ett ökat auktoritärt styre i klassrummet och en tydligare åtskillnad (klasskillnad?) eleverna emellan under parollen "ordning och reda".

Devisen "en likvärdig skola" lever onekligen farligt i dessa dagar...

JAN KJELLIN

är förskollärare i Falun

Svar direkt:

Det sorgliga faktum att skrämmande många elever aldrig uppnår skolans kunskapsmål har föranlett alliansregeringens partier - på sistone även socialdemokraterna - att ompröva den hittillsvarande skolpolitiken, som man nu öppet dömer ut som misslyckad och "flummig".

Skolans stora brister borde mer än något annat oroa Jan Kjellin.

HANS LINDQUIST

ledarskribent

Mer läsning

Annons