Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Turismen är en basnäring!

Annons

Dalarna är Sveriges starkaste turistlandskap. Starka destinationer, starka varumärken, starka traditioner och kreativa människor är några av framgångsfaktorerna. 2006 omsatte besöksnäringen i Siljan, Idre och Sälen 4,5 miljarder kronor av totalt 5.6 miljarder kronor i Dalarna, dvs. 80 procent!

Besöksnäringen är vår basnäring och vår tillväxtmöjlighet. En stark tillväxt i våra områden skapar intäkter och sysselsättning även i resten av Dalarna.

Inlägget/Dalaturism

Vasaloppet är vår största gemensamma nämnare. Tack vare Vasaloppet finns en naturlig samverkanskanal för oss. Detta har lett till att vi funnit flera gemensamma intressen som vi valt att samarbeta och samverka kring.

Målet är att ytterligare stärka våra områden inom besöksnäringen i Dalarna och Sverige. Ett led i detta är bland annat en förstudie för att utreda möjligheterna för ytterligare utveckling av besöksnäringen i våra områden.

Besöksnäringen hos oss är unik eftersom vi har Sveriges starkaste destinationer både sommar och vinter. Många av turismföretagen i våra områden, från börsnoterade Skistar till enmansbolag, ligger i utvecklingens absoluta framkant när det gäller marknadskommunikation och kundanpassade lösningar.

Antal övernattningar/ besök i våra områden uppgår till nästan 8 miljoner av Dalarnas totalt 12 miljoner (65procent). I våra områden är antal årssysselsatta inom besöksnäringen drygt 4 300 personer av totalt drygt 5 500 i Dalarna totalt (77 procent). När det gäller skatteintäkter genererar besöksnäringen i våra områden 391 miljoner i kommunalskatt av Dalarnas totala 500 miljoner (78 procent). Landstingsskatten genererar 195 miljoner av Dalarnas totala 244 miljoner (80 procent).

Våra starka destinationer och varumärken Vasaloppet, Lindvallen, Classic Car Week, Musik vid Siljan, Idre Fjäll, Orsa Grönklitt, Svenska dansbandsveckan, Clas Ohlson, Hundfjället, Dalahästtillverkningen, Dalhalla, Fulufjällets Nationalpark, Sommarland, Stöten, och Zorn är även viktiga för Dalarna och Sverige.

Genomfarts- och etappturismen skapar positiva effekter utanför våra områden. McDonalds i Borlänge och Värdshuset Flottaren i Vansbro är bara två exempel!

Bra kommunikationer är viktiga för en fortsatt positiv utveckling för besöksnäringen i våra områden. Bra vägar både inom som utanför Dalarna kommer att ha stor betydelse för fortsatt tillväxt. Fortsatta satsningar på riksväg 71 och riksväg 70 är avgörande. Bättre tåg- och flygförbindelser ser vi som viktiga komplement till detta.

Framtiden ser ljus ut. Investeringar i miljardklassen planeras inom den närmaste femårsperioden, nya arrangemang och aktivteter kommer att skapas och fler människor kommer att arbeta inom besöksnäringen.

En fortsatt stark tillväxt i våra områden ökar antalet sysselsatta och därmed skatteintäkterna till stat, landsting och kommun. Blir våra starka destinationer ännu starkare ger det även ökad sysselsättning i övriga Dalarna.

LARS BÄLTER, vd Malung-Sälen Turism AB

ANDERS BJERNULF, avgående vd Siljan Turism AB

PETER ENTIAN, turistchef Idre-Älvdalen

Bild. Midsommar. Både turister och ortsbor lockas till Rots skans i Älvdalen och det traditionella midsommarfirandet.

(ÄL0600624-BR-Mid2)

Mer läsning

Annons