Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Trängselskatten berör även oss

Annons

Från och med i dag ska alla som kör in och ut ur Stockholm betala trängselavgift. Försöksperioden gäller till den 31 juli 2006. Staten, det vill säga vi innevånare i alla delar av Sverige, får vara med och betala försöket som kostar cirka 3,8 miljarder kronor.

InläggetI gengäld kommer staten också att ta hand om den halva miljard som väntas komma in genom systemet. Försöket kostar alltså "bara" 3,3 miljarder. Alla svenskregistrerade bilar som passerar någon av de 18 tullportarna ska betala. Och det måste göras mycket snabbt.

Om man inte har en transponder som automatiskt registrerar tullavgiften, måste man hålla reda på vad det kostade just då man passerade och inom fem dagar betala in beloppet till Vägverket. Något inbetalningskort eller annat bevis sänds inte ut. Man måste själv ta initiativet och betala den summa man tror ska betalas. Görs inte detta så kostar det 70 kronor extra. Och missar man även den betalningen är straffavgiften 500 kronor. Alla passager dokumenteras av staten med bilder på bilen, datum, plats etcetera.

Det är fordonsägaren och inte föraren som är skattskyldig, vilket innebär att om man lånar ut sin bil får man ändå stå för skatten. Har man tjänstebil ska företaget betala in trängselskatten medan den som kör i tjänsten med egen bil får betala skatten själv. Om arbetsgivaren vill ersätta den anställde som kört med sin bil i tjänsten får det inte tas med på reseräkningen. Ersättningen räknas som lön. Arbetsgivaren måste betala arbetsgivaravgift och den anställde inkomstskatt. Trängselskatten är inte heller avdragsgill för företagen.

Hur kan någon ha kommit på ett sådant dumt och dyrt experiment?

Svaret är enkelt: Politik.

För att vi ska få tillväxt i Sverige behövs bland annat en bra infrastruktur. Tänk så mycket bra bestående infrastruktur man i stället skulle ha fått för 3,3 miljarder. Investeringar för att stärka infrastrukturen i Stockholmsregionen och övriga landet hade varit att föredra. Nu väljer man att investera miljarder i ett projekt som försvårar tillgängligheten, vilket inte är bra för Stockholm, därmed inte för oss andra heller.

JEAN-BAPTISTE COLBERT, FRANSK STATSMAN OCH FINANSMINISTER ANDERS FRANCK ANDERS FRANCK ÄR VD FÖR MELLANSVENSKA HANDELSKAMMAREN

Mer läsning

Annons