Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Taxi, var god dröj, eller en väntan förgäves?

Annons

Förra veckans krönika handlade om bristen på taxibilar nattetid i Ludvika och orsakerna därtill. Två reaktioner har kommit, en positiv och en negativ. Först Mats Pettersson som var positiv till artikeln:

Tackar för den eminenta beskrivning av länets taxiproblematik i lördagens (9 juni) tidning. Det är huvudet på spiken. Tyvärr har länets trafikhuvudman glömt bort vem som ser till att länets kollektivtrafik försörjs ekonomiskt.

Hoppas tidningen kan fortsätta driva denna fråga på ett eller annat sätt då det är svårt för branschen att agera.

Willy Norström är före detta verksamhetschef LD-Sjukresor. Han var inte nöjd:

Måste lägga mig denna så felaktiga artikel om nattaxi i Ludvika. Upphandlingen av sjukresor nattetid ställde endast krav på ett fordon i Ludvika/Smedjebacken. Dessutom fanns en stycken lättambulans i nämnda område som tillgång för sjukresor inledningsvis i avtalet som startade januari 2003, alltså landstingets eget fordon. Den nyttjades i första hand för liggande samt rullstolstransporter nattetid.

Alla övriga fordon som fick avtal med landstingets sjukresor (totalt sju stycken i Ludvika och Smedjebacken) är inte schemalagda för sjukresor på nattetid. De flesta finns i schema mellan klockan 06 - 17 då de flesta sjukresor med taxi genomförs.

Något enstaka fordon har schema till klockan 20 - 21. Därefter står det entreprenören fritt att nyttja dessa fordon som han själv önskar, till exempel då köra nattaxi, om det nu finns underlag för det. Liknade avtal blev tecknade i hela länet.

Med andra ord så tycker inte jag att det är Dalatrafiks fel att det saknas taxi nattetid. Däremot tror jag, att om det finns underlag för privata taxiresor nattetid, kundunderlag = intäkter!

Det är självklart att det inte finns behov nattetid av en uppsjö taxibilar på en ort av exempelvis Ludvikas storlek. Men den taxi som finns att tillgå på orten får alltså inte köra privatpersoner för den ska vara tillgänglig för eventuella sjuktransporter.

Som jag nämnde i artikeln i lördags (det blev fel vinjett så det såg ut som om Christer Gruhs var ansvarig för artikeln) handlar det inte om att transportera akut sjuka människor eller färdtjänst för sådana resor ska beställas i god tid.

Hela upphandlingsförfarandet innebär att på många orter i Dalarna finns inte eller kommer inte att finnas utrymme för privatpersoner, inte ens dagtid. Dalatrafik har gjort upphandlingen och genom Samres kommer alla bilar som ingår, att schemaläggas och då de är i tjänst kommer de uteslutande att köra samhällsbetalda resor.

För att ta Ludvika som exempel, så kommer en del av "flottan" att schemaläggas som Samresbilar. Det kan innebära att exempelvis en lördagsnatt, har de bilar som inte är Samresbilar fullt upp att göra när folk ska hem från krogen. Samresbilen däremot har ingen körning, men den chauffören kan lugnt luta sig tillbaka. Han får helt enkelt inte hjälpa sina kollegor.

På andra orter kan alla bilar vara schemalagda i Samres och då finns inte ens möjlighet att beställa en bil dagtid för en privatperson. Problemet är tunnelseendet. Den som ser genom en tunnel vet inte vad som finns på sidorna. Upphandlingen är gjord, får man anta, för att säkerställa samhällsbetalda resor till så låg kostnad som möjligt, men det finns en tydlig bieffekt som är till förfång för stora delar av samhället.

Mer läsning

Annons