Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tågstopp rätt beslut

/

Annons

Trafikverket anade direkt att kaos skulle utbryta. Kombinationen julresor och storm bäddar för strandade passagerare och i värsta fall personskador. Redan på juldagskvällen bestämde myndigheten att stoppa norrgående tågtrafik under stormen Dagmars framfart. Sent i går kväll var budet att trafiken från och till Dalarna skulle vara i gång igen klockan 12 i dag.

Beslutet att stoppa tågtrafiken under det hårda vädret var helt rätt. I stället för att chansa och köra på är det bättre att låta passagerare stanna kvar på stationerna eller sova ombord på uppvärmda, stillastående tåg.

Den drastiska strategin är delvis ny för Trafikverket. Enligt Peter Behrman på Trafikverkets pressjour, har myndigheten tidigare varit "väl optimistiska och trott att det ska gå i alla fall". Både ledningen för SJ och infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M) ställer sig bakom beslutet.

Tågresenärerna blev under perioden november-mars 2010-2011 försenade med 4,1 miljoner timmar, vilket motsvarar en samhällsekonomisk kostnad på 2,4 miljarder kronor. Hur Trafikverket och SJ hanterar Dagmar är ett test. Eftersom vintervädret har varit milt, har inte tågtrafiken satts på samma prov som förra och förrförra året. I en utfrågning i riksdagen i början av december lovades bättring tack vare nya snöröjningståg och en rad andra tekniska uppgraderingar. Dessutom har SJ gjort om tidtabellen för att skapa större marginaler.

Det återstår att se hur passagerarna upplevde Trafikverkets och SJ:s hantering av stormen Dagmar. Fungerade informationen? Kommunikationen med resenärerna har varit en av SJ:s svaga punkter. Fanns ersättningsbussar på de sträckor som gick att köra på? Hur tog man hand om de hundratals passagerare som var strandade på olika tåg runtom i landet?

En ordentlig utvärdering måste göras inom kort. Men oavsett vad den kommer fram till, var beslutet att ställa in riskabla tågresor ett bra sätt att undvika problem redan innan de dykt upp. Att köra tåg trots risk för elavbrott och förfrusna passagerare vore ansvarslöst.

Mer läsning

Annons