Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Statligt åsiktsverk i kampanj mot Lidl

Annons

Statliga verk - som nyss Livsmedelsverket - ska akta sig för att agera politisk/ekonomiska åsiktsinstitut och blanda sig i konkurrensen på en fri marknad. Om detta skrev vi häromveckan med anledning av Livsmedelsverkets kampanjartade utfall mot lågpriskedjan Lidls tyska importmjölk, som till skillnad från svensk mjölk saknar D-vitamintillsats. Marknaden är full av bra och goda drycker utan denna tillsats, vilket aldrig föranlett någon kritik. I kampanjens hetta låter det nästan som om den tyska importmjölken skulle vara aktivt skadlig för konsumenten.

I ett brev till ledarsidan, till höger, återknyter Gunilla Munters, lantbrukare från Dala Järna, till vår ledare om skallet mot Lidl.

Livsmedelsverket kan naturligtvis i största allmänhet påtala risken för D-vitaminbrist och rekommendera konsumenterna att hälla och stoppa i sig tillräckligt med D-vitaminrika produkter - varav vitaminberikad mjölk endast är ett av många livsmedel. Enligt verkets egna uppgifter är berikad mjölk inte ens den största D-vitaminkällan.

Längre sträcker sig inte verkets befogenheter. Som alla offentliga inrättningar måste även Livsmedelsverket iaktta den "saklighet och opartiskhet" som Sveriges grundlag uttryckligen föreskriver statliga myndigheter.

Ett statligt verk kan inte agera halvpolitiskt propagandainstitut och driva kampanjer mot kontroversiella men likväl fullt lagliga butikskedjor som exempelvis Lidl.

Slikt går för sig i socialistiska enpartistater med politiskt styrd, nationell planekonomi.

Inte i liberala demokratier med internationell konkurrens på en fri marknad.

Naturskyddsföreningar, miljörörelser, konsumentorganisationer eller bondekooperationen är till skillnad från Livsmedelsverket inga statliga myndigheter. De är intresseorganisationer och folkrörelser och kan som sådana inom lagens råmärken bedriva vilka kampanjer de behagar i miljö-, hälso- och livsmedelsfrågor.

Det är ytterst medlemmarnas sak att bestämma dessa organisationers verksamhet och policy.

Som aktiv lantbrukare har Gunilla Munters all anledning att mana bondekooperationen till bättre marknadsföring av svensk mjölk, varvid D-vitamintillsatsen särskilt framhålls som slagkraftigt säljargument.

Hans Lindquist

Mer läsning

Annons