Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Stålpris sätter fokus på Borlänge

Annons

Det går bra för stålindustrin. Både här hemma och i omvärlden. Det kan möjligen ha spelat roll, men jag tror ändå att det var arrangemanget som sådant som framkallade den smått fantastiska stämningen när stålindustrins eget Nobelpris, Sweden Steel Price, delades ut i Berns anrika salonger.

Jag hade inte räknat med att 450 civilingenjörer, direktörer, konstruktörer och marknadschefer, kvinnor och män, skulle ställa sig upp och skrika ut sin glädje över att den svenska stålindustrin prisbelönar två italienska företag som med stålets hjälp konstruerat detaljer som ökar bilens krocksäkerhet.

Men det var exakt vad som hände och visar att priset har prestige och är aktat i branschen efter åtta års existens. När det sedan stod klart att det var Susanna Kallur som skulle dela ut priset till vinnarna, italienska Fiat och Wagon Automotive, påminde stämningen mer om en idrottsgala än en sober fest för långklänning och mörk kostym.

Prisutdelningen var höjdpunkten för flera dagars möten med det svenska stålet i centrum. Många medarbetare vid SSAB Tunnplåt i Borlänge har haft viktiga uppdrag i egenskap av värdar och informatörer. Gästlistans nationsbeteckningar är imponerande och det var också en tacksam uppgift att plocka hem positiva kommentarer från de utländska gästerna efter deras besök i Borlänge.

I minglet på Berns slog det mig för övrigt hur ofta jag i bil passerar det stora industriområdet i Domnarvet utan att särskilt reflektera över tillverkning, antalet anställda och vilken kompetens som finns samlad innanför industrins väggar.

Jag misstänker att jag inte är ensam om den relativa okunskapen om verksamheten i Borlänge. Jag grundar mitt antagande på det faktum att många framtidsdebatter om Dalarna lätt tappar bort storföretag som SSAB Tunnplåt med sina 2469 anställda, Kvarnsvedens, Grycksbo och Fors pappersbruk. Liksom ABB i Ludvika och bruken i Smedjebacken och Långshyttan.

Det känns ibland som att basindustrin inte räknas in i visionen om framtidens Dalarna. Det måste vara ett stort misstag. Marknaden har insett stålets möjligheter. Göran Carlsson, divisionschef vid SSAB Tunnplåt och prisordförande, konstaterar att de avancerade höghållfasta stålen vinner allt mer terräng hos konstruktörer världen över.

De har insett att det är möjligt att utveckla produkter med bättre egenskaper till rimliga priser. Mottagarna av årets stålpris är ett exempel på stålets möjligheter. Italienarna har utvecklat en avancerad säkerhetskomponent till bilens framdörr. Konstruktionen är tunn, lätt och stark och designad så att den får plats under sidorutan.

Jag kommer att tänka på ett nytt sätt nästa gång passerar SSAB i Borlänge. Nämligen att det är hög tid för ett studiebesök.

CHRISTER GRUHS

Mer läsning

Annons