Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sluta straffbeskatta miljövänliga dieslar

Annons

Kan det verkligen vara sant? Nämligen att Harald Perby på det svenska miljödepartementet säger att han är trött på den utbredda missuppfattningen att den svenska bilskatten är betingad av miljöskäl.

En journalist, Alrik Söderlind, har talat med nämnda Harald Perby och fått höra följande: "Statens ambition är att klå bensinbilar och dieselbilar på samma skatt per körd sträcka, inget annat. Bilskatten är inte betingad av miljöskäl".

Dagens debatt kräver att Sverige ska följa Tysklands exempel där dieseldrivna bilar är lika vanliga som bensindrivna.

Journalisten Söderlind har även talat med Jan Larsson på Finansdepartementet som säger att "bilskatten är till för att finansiera den offentliga sektorn".

Alrik Söderlind, som är chefredaktör på Auto motor & sport Sverige skriver vidare att regeringen har tillsatt en vägtrafikskatteutredning som ska ta hänsyn till miljöpåverkan och trafiksäkerhet men att utredningen går på halvfart och att det dröjer till april 2003 innan den bland annat ger besked om hur det blir med beskattningen av dieselbilar.

I Sverige har dieselbilarna sju procent av försäljningen eftersom ingen vet hur dyrt det blir i framtiden med den omotiverat höga beskattningen.

I Tyskland, där det inte är någon straffskatt på dieselvagnar, är snart varannan ny bil dieseldriven. Hur många liter bränsle sparas därmed i Tyskland, undrar Söderlind.

Vi vill påpeka att varje sparad liter bränsle innebär att cirka 2,5 kg mindre av växt-husgasen koldioxid släpps ut i vår atmos-fär. Skulle inte vi i Sverige också minska på koldioxidutsläppet precis som tyskarna gör genom att köra moderna, miljövänliga dieselbilar.

Inte nog med det. Nu i dagarna publicerar Vägverket en rapport som tagits fram i samarbete med miljöföretaget Ecotraffic och som klart visar att dieseldrivna bilar med partikelfilter är mycket bättre för miljön än bensindrivna bilar.

Ecotraffic har bland annat undersökt utsläppen från två moderna dieseldrivna bilar, den ena med partikelfilter, och två bensindrivna bilar.

Dieseln med partikelfilter är mycket renare än de övriga bilarna oavsett partiklarnas antal och vikt. Vidare framgår det att bensinbilar släpper ut mycket partiklar de första två kilometer.

Det är alltså hög tid att våra politiker tar till sig alla dessa för dieselbilar positiva fakta och avskaffar straffbeskattningen på dieslar.

JOHN-ERIK LISSOLA

BENGT LENNART GUSTAVSSON

De båda debattörerna är

hemmahörande i Lima och Malung

Mer läsning

Annons