Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Slopa åldergränsen för lärande

Annons

Det här är inget nytt. I majoriteten av landets förskolor pågår redan någon slags läs- och skrivträning med ordlappar eller dylikt. Däremot känns det alltid fräscht när förskolepersonalens kompetens och betydelse får ljus på sig.

När jag var fyra år fick min pappa jobb i Kamerun, Västafrika. Bland mina starkaste minnen därifrån är skolan och de stränga franska fröknarna med hårknut. Där kan vi snacka om att sitta rakryggade och börja verb vid fyra års ålder. Men de flesta av oss klarade av det. Och när det var dags att börja skolan vid sex ålders, då var bron redan byggd. Glädjen över att lära saknades inte, trots den stränga disciplinen. Lärarnas entusiasm och förmåga att förmedla varför vi lärde oss allt detta smittade av sig.

Efter tre års vistelse i Afrika flyttade vi hem till Sverige och jag var tvungen att börja om i första klass. Dag ett blev en chock. Min nya svenska fröken slet pennan ur min hand och sa till mig att sluta skriva handstil och istället forma bokstäver med fingrarna på svarta tavlan. Far ror, mor är rar. Trots att jag vid det laget kunde läsa serietidningar och lättare böcker.

Numera (21 år senare) finns det anpassad undervisning, mer vidsynt personal och fler barn med andra modersmål i skolan. Tur är väl det. Nästa steg vore att med klara direktiv föra in systematisk läs- skriv och räkneträning på ett tidigt plan i alla förskolor och samtidigt passa på att belöna förskolepersonalen med högre lön och högre status. För det kostar, Jan Björklund, att komma med "nya" idéer.

Den skarpa gränsen mellan förskola och skola är det inga andra än vi vuxna som drar. Och skräcken för tyska verb kanske grundar sig på att många elever inte fattar vad man ska ha dem till? Varför inte lära äldre förskolebarn vad ett verb är medan man ändå är på gång. Att man faktiskt kan dela in ord i grupper kan väl vara riktigt spännande och ingenting man behöver vänta med.

Det är inte "elitbarnen" som kommer att gagnas av att få lära sig läsa i förskolan. Inte heller tror jag att förskolan ytterligare kommer att bidra till en värld där prestation belönas framför person. Snarare är det de som har svårare för inlärning som kommer att tacka sin förskolelärare när det går upp för dem varför det är så viktigt med text och ord. Ordet "varför" är lättare att besvara när man tidigt får smaka på svaret.

Kolumnen/pernilla Ohlin

Pernilla Ohlin är journalist och sociolog och arbetar vid Dalarnas Forksningsråd.

Synpunkter? Eposta till pernilla.ohlin@daltid.se

Mer läsning

Annons