Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Skolan måste få visa hur fakta kan tolkas olika!

Annons

I Falu Kurirens ledare den 26 augusti kan vi än en gång läsa om politiske redaktörens skräck för att Bibelns tankar skulle dryftas under biologilektioner.

Jag anser att denna rädsla inte får hindra ett öppet vetenskapligt tänkande.

Naturvetenskapen måste få vara fri att undersöka om materia och liv tycks vara skapat utifrån en intelligens eller slumpvisa händelser och naturligt urval.

Vår läroplan Lpo 94 är tydlig med att skolan skall presentera olika tankar och teorier för att eleverna skall lära sig att bli kritiskt granskande individer.

Teorier som inspirerats av Bibelns berättelser måste självklart presenteras och granskas utifrån ett vetenskapligt perspektiv om de skall presenteras på biologilektioner, vilket jag förutsätter att Alf Svensson också menar.

I P1 :s program tro och vetande fick vi i vintras ta del av den debatt som pågår i USA om Intelligent Design rörelsen skall få anses som vetenskaplig.

En av förespråkarna för Intelligent Design är biologiprofessor Michael Behe, Lehigh University of Pennsylvania.

Michael Behe menar att vetenskapens framsteg de senaste decennierna har gjort att vi idag vet så enormt mycket mer om cellens komplexitet.

Slutsatsen som Behe och flera andra forskare nu drar är att denna komplexitet omöjligt skulle ha framkommit enbart genom slumpvisa mutationer och naturligt urval.

Enligt dessa forskare tyder det mesta på att en intelligens ligger bakom cellens fascinerade struktur och tillkomst.

Darwins teorier framkom helt ovetande om denna information varför hans teorier skall ses i ljuset av dåtidens kunskapsbank.

THOMAS SUNDIN

Thomas har tidigare arbetat med tillämpad miljöforskning, men sysslar i dag med mediafrågor.

Svar direkt:

Den amerikanske biologiprofessorn Michael Behe har förhoppningsvis inte förfallit till biblisk fundamentalism i sin yrkesutövning och faller därför utanför vårt resonemang i ledarspalten.

Kristdemokraternas partiledare Alf Svensson, som FK-ledaren handlade om, har i efterhand modifierat sitt anmärkningsvärda uttalande om skapelseberättelsens plats i skolans biologiundervisning.

Nyligen deklarerade Svensson att Bibelns skapelseberättelse hör hemma i religionskunskapen och Darwins utvecklingslära i biologiämnet.

Det vill säga samma goda ordning, som Falu Kuriren efterlyste.

Hans Lindquist

pol red

Mer läsning

Annons