Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Se upp för storregioner

Annons

Dessa tankar diskuteras på många håll, bland annat inom forskarvärlden, LO, näringslivet och i politikerkretsar. Idéerna går ut på att skapa vad forskare har kallat en slags "konkurrensstat". Det vill säga en stat som är optimalt inställd för att kunna konkurrera ekonomiskt på en global världsmarknad.

För Sveriges del skulle det kunna innebära att exempelvis den nya västsvenska storregionen fokuseras på bilar eftersom Volvo och en mångd underleverantörer ligger i denna region. Dalarna som län brukar räknas som för litet i dessa diskussioner och i stället skisseras förslag om att Dalarna antingen bildar region med Gävleborg, Västmanland och Värmland, alternativt alla Norrlandslän. Då kan man tänka sig en inriktning mot stål, papper eller någon annan basindustrinäring för denna storregion.

I dessa regioner ska människor förmås att utbildnings- och arbetspendla i mycket högre utsträckning än i dag. För boende i Falun/Borlänge kan det handla om att tvingas pendla till Gävle, Uppsala, Västerås eller Örebro - dagligen.

Ams-myndigheterna använder sig redan av ett visst pendlingstvång, även om det ännu inte handlar om så långa sträckor.

Visst är det väl rimligt att pendla en halvtimme i vardera riktningen. Men när det handlar om en timme eller mer i vardera riktningen till ett heltidsjobb så förvandlas pendlandet till en plåga med konsekvenser för hälsan och plånboken. Familjen och det sociala livet blir lidande och tillvaron kan med lätthet förvandlas till det ekorrhjul som redan i dag driver många in i långtidssjukskrivningar. Det vet alla som har pendlat liknande sträckor. För familjer med små barn blir sådana här förslag naturligtvis än mer påfrestande med tillhörande konsekvenser för barnens välbefinnande.

Det finns ett kusligt stort inslag av plan- ekonomiskt tänkande i dessa förslag. I en tid när det går utmärkt att sitta på Idre fjälls topp och arbeta åt företag på andra sidan jordklotet så ska människor fysiskt förmås att resa i timmar för att under åtta timmar vända hamburgare, flytta datafiler, skriva eller skruva i skruvar miltals hemifrån. Resande är en mycket trevlig sysselsättning när man reser mot ett efterlängtat mål, men här talar vi om det monotona vardagsresandets tyranni.

Det finns andra lösningar. Fler lokala företag och mer lobbying för att locka alla typer av verksamhetsetableringar, lokala satsningar på utbyggda telekommunikationer och en allmän höjning av kunskaps- och utbildningsnivån är några sådana.

Dalarna bör i det längsta streta emot alla försök att tvinga in landskapet i någon storregion vars primära syfte är att producera varor för världsmarknaden. Då riskerar många kulturhistoriska och mänskliga värden att slås i spillror.

JONAS LERSTEN

Mer läsning

Annons