Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Runnberg: Strategin att medvetet försämra för biltrafiken tar sig märkliga uttryck i Falun

/
  • Ajdå - där försvann en av vägfilerna. Och fler och längre vägsträckor i Falun föreslås röna samma öde...

Annons

Moderaterna i Falun framstår ibland som ett intresseparti för parkeringsplatser och biltrafik i Falu centrum.

Men M i Falun har förstått att frågan interagerar med helt centrala frågor för staden - vad tillgänglighet till livaktig handel och arbetsplatser betyder för Falu stadskärnas särpräglade karaktär.

Den som sätter sig ned och tar en fika med falubor kommer ofta in på frågor om butiksdöd (även om den småskaliga handeln verkar må bättre igen) och trafikeländet.

Jag avundas inte politikerna - balansen mellan att göra Falun både attraktivt för gång-, cykel och biltrafikanter och fungerande för kollektivtrafik, genomfart, jobbpendling och handel är inte enkel.

Det har klagats mycket på utfallet av de 192 Mkr (en fördyring med 28 Mkr) som totalt satsades på Resecentrum Falun med tillhörande trafiklösningar.

Det är lätt att förstå.

För lösningen fungerar inte i den praktiska vardagen.

Det är modernt, det är urbant, stensättningarna är väldesignade, det är måhända även tilltalande för gångtrafikanter.

Men Dalarnas största arbetsplats, Falu lasarett, i kombination med bland annat före detta regementet och centrumtrafik genererar trafikmängder som helt enkelt inte tar sig fram där två- och enfiliga vägavsnitt kommer och går längs sträckningen förbi Max, Tullkammaren och Anderssonska huset.

Vägen korkar tidvis igen.

Och då fungerar trafik så att den söker sig andra vägar. Så många mornar och eftermiddagar korkar även Nybrogatan igen. Även matarvägarna till Nybrogatan får då köer eftersom den bara har en rondell och ett trafikljus.

Tiskenparkeringen har fått en genomfartsfunktion – trafikanterna inte vill sitta i köerna förbi Folkets hus, när de ska till Kvarnberget, Främby och Daglöstäkten.

"I Falun ska utvecklingen av ett hållbart transportsystem prioriteras. För att göra det lättare att gå, cykla och åka kollektivt ska markytor överföras till dessa trafikslag från biltrafiken.", heter det när majoriteten nu skjuter in sig på att försämra för redan upprörda väljare.

Den fyrfiliga vägen mellan Cirkle K (f d Statoil) nedanför regementet, fram till Origo, Korsnäsvägen, föreslås bli enfilig i vardera riktningen, få sänkt hastighet och få cykelbanor där bilarna går i dag.

Fast det redan finns cykelbanor bredvid den befintliga vägen!

M, L och FAP protesterar och beskriver planerna som "ett stolleprov". Jag skulle vilja lägga till att det är ett stolleprov för tiotals miljoner.

Men nu består ju inte majoriteten i Falun bara av det i dessa frågor fundamentalistiska MP utan även det väsentligt mer jordnära och näringslivsvänliga C.

Kan verkligen C gå med på detta tok?

Mer läsning

Annons