Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Rikstrafiken sätter krokben för tågen

Annons

Ödets ironi drabbar nu dalfolkets tågresemöjligheter på grund av Rikstrafiken, som är en myndighet under näringsdepartementet. Man har haft dåliga rutiner och oproffsighet i sina upphandlingar (framför allt på flygsidan) och tagit på sig större åtaganden utan att fixa fram nödvändiga pengar från regeringen. Nu tvingas de spara 80 miljoner i den egna budgeten.

Inlägget | Tågtrafiken

Detta innebär konkret att de sparar där det går. Inte där det behövs. Går sparplanerna igenom lamslår det tågtrafiken i stora delar av landet. Exempelvis Tåg i Bergslagen, Tåg i Väst, Mittlinjen med flera slås sönder som ett resultat av katastrofala flygupphandlingar.

Dessutom hamnar myndigheten allt längre bort från de mål de är satta av regeringen att uppfylla.

Enligt målbeskrivningen är målet att skapa ett lättillgängligt transportsystem med hög kvalitet, säker trafik och en god miljö samt att uppnå en positiv regional utveckling. Rikstrafiken ska också verka för att öka tillgängligheten till kollektivtrafiken för funktionshindrade samt arbeta för att jämställdhet beaktas.

Seko Dalarna tog en gång fram en transportvision för regionen. Lättillgängliga tåg som avgick ofta och där samordning skedde med bussar. Priser och tillgänglighet skulle göra att bilister av eget nyttighetsskäl valde bort bilåkandet i stället för att tvångsskatta över dem till kollektivtransporter.

Resandeströmmarna vänder nu från bilen till tåget. Arbetspendling är nu möjlig och högskolor har knutits samman. Förutsättningarna för en framtida tillväxt i de tidigare så skadeskjutna Bergslagsorterna har nu tagit ordentlig fart. Vi orkar växa av egen kraft.

Trafiken har haft en positiv utveckling och aldrig har så många människor använt järnvägen som i dag. Resandeökningen fortsätter, plus tio procent för årets sju första månader. Och en "rätttidighet" på 95 procent.

Och så kommer detta dråpslag. Ett gäng byråkrater på Rikstrafiken rycker ur bottenpluggen just när vinden blåser upp och vi börjar fylla upp varje segel.

Innan det blir allt för pinsamt för beslutsfattarna, måste staten in med de nödvändiga resurserna för att räta upp skutan. Annars kan vi glömma all trovärdighet när det ska snackas om att sänka koloxidutsläppen, minska bilismen och stoppa tudelningen mellan stad och land. Regeringen måste nu ta sitt ansvar. 80 miljoner är en struntsumma när man inser konsekvenser ifall sparplanerna blir verklighet.

RONNY BEYER

Ronny Beyer är ordförande i SEKO

Dalarna

Mer läsning

Annons