Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Politiskt tyst om Scania

Annons

den 29 mars 2006

Vore det inte för aktiva insändarskribenter och protester bland de anställda som anser sig få för dålig ersättning för att leva upp till Scanialedningens produktionsambition, kunde denna process pågå helt i skymundan.

Annat var det för drygt fem år sedan när Dalregementet fick nådastöten. Den dåvarande borgerliga regimen i Falun var inte sen att agera mot regeringen och kräva att Falun skulle kompenseras med ersättningsjobb.

Då, som nu, var regeringen socialdemokratisk och det dröjde inte länge förrän Björn Rosengren och andra ministrar skyndade Falun till mötes. På hemmaplan avlöste krismötena varandra och de politiska partierna var inte sena att enas om att gräva ned alla stridsfrågor för att sida vid sida arbeta med målet att Falun skulle klara regementskrisen.

Med facit i hand vet vi att arbetet blev lyckosamt. Av statens löften blev det i slutänden inte så mycket mer än att Apoteksbolagets omlastningsstation lokaliserades till kommunen.

Men det statliga ansvarstagandet för personalen på regementet i kombination med regionala och kommunala aktiviteter, gav snabbt näring åt en tro på framtiden efter försvarets utmarsch från Falun.

Bilden av Faluns kris i dag, som omfattar betydligt fler människor än vad nedläggningen av Dalregementet innebar, är en helt annan. Kommunalpolitiskt personifieras det dystra beskedet från Scania av kommunalrådet Jonny Gahnshag (s).

Det är han som ställer och styr och lägger ut texten på ett sätt som tycks få Faluborna att tro att svårigheterna är över om någon månad.

Visserligen är centern involverad i kommunledningen under den här mandatperioden, vilket alltid innebär ett ansvarstagande för helheten. Men det hindrar varken centerpartister, moderater eller folkpartister att berätta för Faluborna vad som egentligen pågår och vad oppositionen ser för framtidsbild när det gäller industriell verksamhet i kommunen.

Det är viktigt att ha för ögonen att Scanias avveckling i Falun är tänkt att pågå i tre år. Det är lätt att inse riskerna för att företaget inte kommer att ha denna uthållighet. Personal lockas till alternativa arbetsgivare i närområdet och andra söker sig bort från Falun i jakten på ett nytt jobb. Det kan således inte uteslutas att produktionen måste flyttas till Södertälje betydligt tidigare än aviserat.

Statsminister Göran Persson besöker Falun på fredag. Då infinner sig ett gyllene tillfälle för de politiskt ansvariga i Falun att ställa några frågor till regeringschefen.

Dels borde han få berätta varför staten så lättvindigt låtit Scanias ägare lösgöras från avtalet som ingicks då företaget lokaliserades till Falun, dels vad en socialdemokratisk regering gör för att bistå en s-kommun som drabbats av så tunga bakslag som nedläggning av ett regemente och att den största industriarbetsgivaren försvinner från orten.

Det är valår, så det vore märkligt om Persson kommer tomhänt till Falun.

CHRISTER GRUHS

Mer läsning

Annons