Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Peter Santesson: I åratal har staten gjorts till åtlöje – äntligen satte vi dit "bilmålvakten" med 2300 fordon

Annons
Krönikören Peter Santesson är liberal skribent, fil. dr i statsvetenskap och opinionschef på Demoskop.

Den 21 mars klockan tio på förmiddagen var ett glädjens ögonblick för den svenska staten. Sådana har det kanske inte varit så gott om den senaste tiden. Men den stunden togs ett litet men symboliskt viktigt steg för att få slut på den fars som kallas "bilmålvakter".

Tilldragelsen ägde rum i Malmö tingsrätt, och det som skedde var att Sveriges mest notoriska bilmålvakt försattes i personlig konkurs. Vid det laget hade han hunnit bli skyldig samhället 55,7 miljoner kronor genom att låna ut sitt namn som skenbar ägare för en fordonsarmada som han inte hade någon som helst koll på.

För Sydsvenskan (180403) berättade den konkursade målvakten att ”det ligger 2 300 registreringsbevis i en papperskorg hemma. Jag tänkte nästan ta med dem för att visa i rätten”.

Det fiffiga med att ingripa genom att sätta målvakten i personlig konkurs är att målvaktens hela bilinnehav därmed beläggs med körförbud i ett slag. Förut har det varit förunderligt krångligt att kunna ingripa och beslagta målvaktsbilar. Men när målvakten sätts i konkurs kan polisen vinka in bilarna och plocka dem så snart de påträffas.

Mängden bilar som det gäller när målvaktbedrägerierna nu ska stoppas är häpnadsväckande stor. Insatsen mot den värste målvakten är bara början. Sydsvenskan skriver att minst 165 till står på kö, och totalt kommer de här konkurserna att betyda körförbud och beslag för hundratusentals bilar.

Det är svårt att inte haja till. Samhället har alltså låtit svindleriet gå så långt att hundratusentals bilar rullar runt utan korrekt ägarinformation i registren!

Varför engagera sig i just frågan om bilmålvakter? Är det verkligen så allvarligt att någon duckar parkeringsböter? För mig har soppan med bilmålvakter fått en särställning. Det handlar om så väldigt mycket mer än bara obetalda parkeringsböter och skatteskulder.

För det första är givetvis fordon med felaktiga ägaruppgifter attraktiva för kriminella. Om samhället inte håller koll på vem verkligen äger vilken bil underlättar man för brottslingar att fixa sina transporter.

För det andra, och det är ännu allvarligare, har samhällets patetiska fumlande med bilmålvakterna varit skadlig för tilliten till rättsstaten. Skojare och kriminella har tillåtits göra staten till åtlöje, som om den sköttes av valhänta dumbommar som inte klarar att ingripa mot bedrägerier när de sker framför näsan.

Tack och lov att det äntligen ser ut att kunna bli slut på det. Processen borde effektiviseras ytterligare. Varför ska det krävas förhandling i domstol för att sätta körförbud när det finns obetalda miljonskulder på fordonen? Regeringen tillsatte en snabbutredning av frågan i januari för leverans i juni. De vill inte gå in i valrörelsen med denna genanta fråga olöst.

Nästa steg bör bli att göra något åt det utbredda missbruket av handikapptillstånd. Men något ska väl sparas till nästa val.

LÄS ÄVEN:

Fler krönikor av Peter Santesson

Mer läsning

Annons