Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Överlever Saab?

Annons

Har Saab en framtid i Sverige? Har industriell verksamhet överhuvudtaget en framtid i Sverige och andra höglöneländer?

Vi lever i en global ekonomi, där stora, internationella koncerner ständigt flyttar produktionen till länder, där arbetskraften för tillfället är billigast och regeringarna kan pressas att ge storföretagen goda villkor.

Jobben är politiskt viktiga såväl i Trollhättan som Rüsselsheim liksom i Kina och Indien. Löften om välstånd och sysselsättning tillhör alla partiers standardrekvisita i varje valrörelse.

Regeringarna är därför utomordentligt angelägna att med storstilade anbud locka till sig - och behålla - General Motors mfl världskoncerner i respektive land.

Storföretagen kan välja och vraka bland anbuden och sitter överhuvudtaget i en starka förhandlingsposition gentemot den politiska, förhoppningsvis folkvalda makten.

5 600 personer jobbar hos Saab i Trollhättan. Deras framtid hänger på beslut om personbilstillverkningens framtid, tagna av GM-ledningen utomlands. 500 är redan varslade, då koncernen bestämt sig för att ge var femte GM-anställd i världen sparken, totalt 12 000.

Göran Persson försökte häromdagen beveka och besvärja den allsmäktiga GM-koncernen med ett åtgärdspaket med erbjudanden om satsningar på infrastruktur, utbildning och 600 miljoner kronor till bilindustriell forskning.

På den gamla goda tiden var Saab ett helsvenskt företag vars beslut fattades i Sverige. Nostalgin lockar och det är blott alltför lätt att längta tillbaka till svunna tider.

Man får bara inte glömma, att SAAB:s personbilsproduktion gick med svår förlust, när GM trädde in som hälftenägare för 14 år sedan. Mot slutet av 90-talet följde ytterligare förluster och sedan fyra år tillbaka är Saab automobil i Trollhättan ett helamerikanskt företag, vad ägandet beträffar.

Om GM inte engagerat sig i Saab skulle bilfabriken i Trollhättan förmodligen ha lagts ned under 1990-talet.

Visst gör det så in i hjärteroten ont, när helsvenska bilindustrier som Saab och Volvo köps upp av General Motors och Ford. Vida värre vore dock svenska bilindustrier, som ingen vill köpa.

Mer läsning

Annons