Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Östs melodi till Europa

Annons

Melodifestivalen är med säkerhet den största enskilda händelse där vi alla känner oss som européer, i förvisso en alldeles klämkäck variant.

Likväl formas den europeiska identiteten vid dessa evenemang. Just därför är det extra roligt att de nya demokratierna i Östeuropa når framgångar.

Länder som Estland och Lettland placeras klart och tydligt på kartan för några hundra miljoner västeuropéer som efter 1990-talets omvälvning behöver hjälp på traven för att lära sig världsdelens alla nya länder och huvudstäder.

Melodifestivalen är ofta i skottgluggen. Å ena sidan är tävlingen en symbol för Europa. Å andra sidan visar den att banden mellan grannländer inte ruckas i första taget.

Varje år ger Grekland högsta poäng till Cypern och vice versa. Vi svenskar kan räkna med gratispoäng från våra grannar i Finland. Fransmän och spanjorer hjälps också åt att rösta fram varandras bidrag.

Melodifestivalen beskylls också för att ha blivit alldeles för utslätad och inriktadpå populärdisko. Ofta är det konstigt nog experterna, de som följt melodifestivalen varje år och kan var och varannan juryröst, som står för kritiken.

Men det är inget konstigt att melodifestivalen förändras. Det gör all kultur, inte minst det som är brett och lockar många. Kultur är inte något statiskt.

Dessutom är det viktigt att förstå schlagerfestivalens roll både som musikalisk tävling, men också som institution. Det senare är av stor vikt just för den europeiska identiteten, men samtidigt som bärare av nationell kultur och schablonbilder.

Engelskan är numera en gemensam språklig nämnare och när tittarna blir jury så vinner också det som säljer bäst. Därmed inte sagt att de nationella och regionala impulserna kommer att försvinna, men de populariseras och blir mottagliga för en större publik.

Franska ballader, turkisk etnodans och finska fiaskon finns fortfarande.

Enda skillnaden är att det sker en större överlappning mellan olika genrer och att en stor dos rysk pojkpop, etsnisk motown och bosnisk tempodisko smugit sig in.

Europa visar en större mångfald än någonsin och som brygga mellan öst och väst är melodifestivalen viktigare än någonsin.

Mer läsning

Annons