Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Möta eleversolika behov

Annons

Tack för en mycket bra ledare i gårdagens tidning! Skolundervisningen blir naturligtvis allra bäst när den ges efter behov, det vill säga anpassas till individens förutsättningar. När man får lära sig när man själv är mogen och motiverad, så går kunskapen in och fastnar. Mycket effektivt och dessutom roligt! Och ekonomiskt för samhället, om man ska se krasst på saken.

Brev till ledarsidan

Att kravnivån är låg för att fler elever ska klara målen är inte bra. Det motiverar inte särskilt bra till engagemang. Betydligt bättre är att anpassa undervisningen till individen, och det behöver inte bli dyrare, bara ett bättre arbetssätt.

Viktigt är också att de högpresterande eleverna inte "offras" för att man satsar all kraft på elever med olika problem. Då blir de lättlärda eleverna uttråkade och omotiverade. Men dessa elever behöver också lära sig och utvecklas i sin takt, för de kan gå långt! Sverige behöver dem också!

Skolans utmaning nu är att ge personalen rätt förutsättningar att möta alla elevers olika behov av undervisning på rätt sätt!

För ett Sverige där ingen hålls tillbaka och ingen lämnas efter.

INGRID NÄSMAN

är kristdemokrat och ledamot av skolnämnden i Falun.

Mer läsning

Annons