Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lindström (v) vårdslös med fakta

/

Annons

Lindström hävdar att Dala Airport tappat 20 000 resenärer sedan 2002. Den riktiga siffran är 19 000, vidare att varje passagerare subventioneras med cirka 600 kronor när det riktiga beloppet är cirka 500 kronor om man ska se det i kronor och ören. Ska det föras en debatt ska rätt vara rätt, men Lindström kanske lagt på moms på de korrekta siffrorna?

Hur som helst vi tycker att Dalarna ska ha bästa tänkbara infrastruktur med vägar, järnväg och flyg i ett samspel där man väljer det färdsätt som passar bäst vid varje tillfälle.

Dala Airport har i förhållande till flygplatsens storlek ett enormt utbud av flygförbindelser till Arlanda, Göteborg, Malmö och Oslo. I sommar kommer vi också att ha direktcharter till Bulgarien och Turkiet. Det är inte många flygplatser i landet som kan konkurrera med det. Det ska vi vara stolta över.

Det budgeterade underskottet på 19,8 miljoner kronor för båda flygplatserna i Borlänge och Mora är korrekt, men ställt i relation till hur det ser ut i övriga landet är förhållandet ingalunda unikt. De 5-6 största flygplatserna i landet går med vinst, övriga drygt 40 dras med underskott som betalas över skattsedeln.

Några exempel från 2004: Örebro -24 miljoner, Västerås -17, Linköping -17, Gällivare -16,6, Kristianstad -15,1 miljoner.

Sett i det sammanhanget är kanske inte "vårt" underskott så mycket att säga om för de två flygplatserna i Borlänge och Mora. I och runt flygplatsen arbetar idag ett 80-tal personer, de allra flesta skattebetalare i Borlänge med omnejd. Enbart Svenska Direktflyg som valt att flytta sitt huvudkontor till Dala Airport sysselsätter ett femtiotal. Dessutom har ett antal serviceföretag delar av sin utkomst vid flygplatserna.

Det aktieägaravtal som finns gäller till 2010. I god tid innan det löper ut ska verksamheten utvärderas. Låt oss som jobbar kring flyget i Dalarna få lite arbetsro. Företag som lever och verkar i vårt område behöver inte bara själva transportera sig ut i världen, lika viktigt är det att deras kunder på ett smidigt sätt kan ta sig till Dalarna för att se den produkt som man tänker köpa.

Utan snabba och effektiva förbindelser kommer möten och konferenser att förläggas utanför vårt län. På senare tid har även visst fraktflyg kommit igång på flygplatsen.

Flera gånger i veckan utnyttjas också Mora/Borlänge för ambulansflyg. I bland avser transporten organ avsedda för transplantation. Tåget är inget alternativ för organtransporter så även sett i detta perspektiv är det kanske värt 19,8 miljoner för att hålla två flygplatser?

Med två kilometer landningsbana tar resenären sig vartsomhelst. Två kilometer räls är ett dåligt alterntaiv.

STEFAN CARLSSON, marknadschef Dalaflyget

DAG LÖV, HTF-klubben

Mer läsning

Annons