Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ledare: S föreslagna kilometerskatt slår hårt mot både landsbygd och miljö

Annons
Utan transporter stannar landsbygden.  Foto: Mats Andersson

När regeringen eller ett parti inte vill ha stor uppmärksamhet för ett förslag så brukar de lägga fram förslaget en fredag eftermiddag. Då är många, inte minst journalister, upptagna med att förbereda helgledigheten.

Antagligen var det därför som finansdepartementet i fredags eftermiddag skickade ut ett nytt förslag om "vägslitageskatt". Den här skatten, oftast kallad kilometerskatt, är inget som S-MP-regeringen tror sig vinna många röster på.

Redan i valrörelsen 2014 lovade Stefan Löfven att en kilometerskatt skulle införas strax efter valet. Så blev det dock inte, trots att han innan valet hävdade att det inte var "rocket science" att införa denna skatt.

I stället tillsatte S-MP-regeringen en utredning, vars förslag, en kilometerskatt på 26 kronor milen, blev väldigt hårt kritiserat. En skatt på avstånd slår nämligen mycket hårt mot landsbygden, som är beroende av lastbilstransporter. Dessutom blir effekterna för den svenska skogsindustrin mycket negativa.

Den här kritiken tog faktiskt skruv. Regeringen lade aldrig fram något förslag utifrån sin egen utredning. Men nu smygs ett nytt förslag ut.

Från början var det främsta argumentet för kilometerskatten att få in mer pengar till staten. Fyra miljarder skulle skatten ge.

I det förslag som presenterades i fredags har dock denna del tonats ner. Nu sägs kilometerskattens främsta syfte vara att "jämna ut konkurrensvillkoren mellan svenska och utländska åkare".

För att minska effekterna för landsbygden ska skatten bara omfatta trafik på europavägar, riksvägar och vissa länsvägar, dock inte dem med begränsad mängd tung trafik. Bara lastbilar över 3,5 ton ska betala skatten.

Dessutom ska skatten vara olika i landsbygd och tätort, och ta hänsyn till om det finns alternativ till vägtransporter, det vill säga järnväg. Tunga lastbilar, och lastbilar som har högre utsläpp, skall betala högre skatt. Här saknas dock helt konkreta förslag.

Detta gör det helt omöjligt att bedöma hur hårt regeringens nya förslag till kilometerskatt kommer att slå mot landsbygden. Förslaget känns mest som en nödlösning för att uppfylla Stefan Löfvens löften från valrörelsen 2014, och inte som något som är tänkt att genomföras.

Oavsett detaljutformning gäller dock att en kilometerskatt är dålig för miljön, eftersom den inte gynnar miljövänliga bränslen.

Och visst vore det bra om en kilometerskatt skulle göra järnvägen mer konkurrenskraftig, men i dagsläget kan det svenska järnvägsnätet inte svälja mer trafik. Kilometerskatten gör därför varken till eller från.

Förslaget till kilometerskatt förbättrar inte heller svenska åkares konkurrenskraft. För att skapa rättvisa mellan svenska och utländska åkare krävs helt andra åtgärder. I stället kommer bara skattenivån att höjas.

Därför är det troligen fortfarande skatteintäkterna som är den egentliga orsaken till att S fortsätter att driva kilometerskatten, om än inte lika högljutt.

Socialdemokraterna är rädda att fler elbilar och mer förnybara bränslen kommer att minska statens skatteintäkter. I det läget blir en kilometerskatt räddningen. Att landsbygden och miljön blir en förlorare struntar man i.

Mer läsning

Annons